Deutsch als Fremdsprache 5: Deutsch für Beruf und Wissenschaft (ILV)

Back
Specialization AreaIntercultural Management
Course numberB4.06365.50.040
Course codeD5
Curriculum2019
Semester of degree program Semester 5
Mode of delivery Presencecourse
SPPW6,1
ECTS credits6,0
Language of instruction German

On successful completion of the course, students:

  • Familiarize themselves with the idiosyncrasies of an L2 study environment
  • Adapt to the idiosyncracies of an L2 living and study environment
  • Can understand the main ideas of complex text on both concrete and abstract topics, including technical discussions, lectures and news reports on their field of specialisation.
  • Can interact and initiate interaction with a degree of fluency and spontaneity that makes regular interaction with native speakers possible and easy
  • Can produce clear, detailed text on a wide range of subjects and explain a viewpoint on a topical issue giving the advantages and disadvantages of various options, including writing an academic essay, a business report and giving a product presentation
  • Can structure and hold a presentation suitable for both a work and study context
  • Can correct most of their own language mistakes

The course will cover the following topics/content:

  • Living and studying in an L2 environment (Wien)
  • DaF-Prüfung Wien
Vocabulary, phrases, grammar and language related to the following topics:
  • Giving presentations
  • Writing a business report
  • Management: The academic essay
  • Expressing opinion, critical analysis and making decisions[ZB1]
[ZB1]Lehrinhalte und Lernergebnisse auf LV-Ebene aus alter LV-Beschreibung "Deutsch als Fremdsprache 5: Mittelstufenkurs B2: Verfassen von wissenschaftlichen Texten" entnommen

Bolten, J. (2007: Einführung in die Interkulturelle Wirtschaftskommunikation. Englisch. Stuttgart: UTB.
Braunert, J./Schlenker, W. (2005): Unternehmen Deutsch Aufbaukurs: Lehrbuch. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
Dallapiazza, R-M./Evans, S. et al (2008): Ziel B2. München: Hueber Verlag.
Dallapiazza, R-M./Evans, S.et al (2011): Ziel B1+. München: Hueber Verlag.
Eisman, V. (2006): Training berufliche Kommunikation: B2-C1: Erfolgreich bei Präsentationen. Berlin: Cornelsen Verlag.
Eisman, V. (2007): Training berufliche Kommunikation: B2-C1: Erfolgreich in der interkulturellen Kommunikation. Berlin: Cornelsen Verlag.
Eisman, V. (2013): Wirtschaftskommunikation Deutsch. Stuttgart: Langenscheidt bei Ernst Klett Verlag.
Fandrych, C. (2012): Klipp und Klar - Übungsgrammatik Mittelstufe Deutsch B2/C1. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
Funk, H. (2010): studio d - Mittelstufe: B2. Berlin: Cornelsen Verlag.
Hall, K./Scheiner, B. (2014): Übungsgrammatik für die Oberstufe: B2-C2. München: Hueber Verlag.
Hering, A./Matussek, M./Perlmann-Balme, M. (2002): Übungsgrammatik: Deutsch als Fremdsprache. München: Hueber Verlag.
Hering, A./Matussek, M./Perlmann-Balme, M. (2002): em Übungsgrammatik: B1-C1. München: Hueber Verlag.
Koithan, U./Schmitz, H. (2014): Aspekte neu B1+. Stuttgart: Langenscheidt bei Ernst Klett Verlag.
Koithan, U./Schmitz, H. (2015): Aspekte neu B2. Stuttgart: Langenscheidt bei Ernst Klett Verlag.
Sander, I./Braun, B. et al. (2014): Mittelpunkt B1+ neu. Stuttgart: Ernst Klett Verlag.
Sander, I./Braun, B. et al (2012): Mittelpunkt neu B2.1 Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

Moderated group work, lecture, discussion, individual exercises, role play, excursion (intensive language course in Vienna)

Integrative module examination
Assessment type: continuous assessment
Assessment method/s at the level of the course "Deutsch als Fremdsprache 5: Deutsch für Beruf und Wissenschaft":

  • 20% class participation
  • 20% final oral presentation
  • 30% final written assignment
  • 30% DaF-Prüfung Wien