Quantitative Design and Methods (ILV)

Back
Course numberB3.00000.20.080
Course codeQuanDuM
Curriculum2013
Semester of degree program Semester 2
Mode of delivery Presencecourse
Units per week2,0
ECTS credits3,0
Language of instruction German

The students know the different research designs and their significance (evidence hierarchy) and have a profound understanding of the research process. They are able to select suitable designs for their questions. Selected quantitative methods of data collection (questionnaire, interview, observation) are known, the students are able to select, construct and appropriate survey instruments . They are familiar with the basics of sampling theory. The capacity for critical reflection of the limitations of different designs and methods is available. The students are able to plan an empirical study meaningful.

Ablauf des Forschungsprozesses. Designs: experimentelle, quasi-experimentelle und Ex-post-facto Pläne, Längsschnitt, Querschnitt. Evidenzhierachie und Auswahl passender Designs. Vorstellung ausgewählter Methoden der Datenerhebung: standardisierter Fragebogen, standardisiertes Interview, standardisierte Beobachtung. Gütekriterien: Objektivität, Reliabilität, Validität.

Recherche und Auswahl geeigneter Erhebungsinstrumente, kritische Prüfung der Passung für die eigene Untersuchung; Antwortformate und Itemformulierung. Testtheorie und Fragebogenkonstruktion. Stichprobentheorie: probabilistische und nicht probablisitische Stichproben, Thematisierung häufiger Missverständnisse in Sachen Stichprobenziehung.

Kritische Auseinandersetzung mit den Stärken und Schwächen verschiedener Designs und Methoden.

Planung empirischer Studien (Exposè).

Bortz, J. & Döring, N. (2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (4. Aufl.). Heidelberg: Springer.

Creswell, J.W. (2009). Research Design. Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. London: Sage.

Flick, U. (2011). Introducing Research Methodology. A Beginner's Guide to Doing a Research Project. London: Sage.

Holling, H. & Schmitz, B. (Hrsg.) (2010). Handbuch Statistik, Methoden und Evaluation. Göttingen: Hogrefe.

Moosbrugger, H. & Kelava, A. (2008). Testtheorie und Fragebogenkonstruktion.