Site Management, Marketing and Branding (ILV)
BackCourse number | M-PM2.05 |
Course code | StaMa |
Curriculum | 2011 |
Semester of degree program | Semester 2 |
Mode of delivery | Presencecourse |
Units per week | 2,0 |
ECTS credits | 3,0 |
Language of instruction | German |
As part of the module "Urban and Regional Development", students acquire an in-depth knowledge in the management and marketing of (economic) sites, based on the objectives, planning methods and instruments of development of cities (including downtown and neighborhood development) and regions and the economic determinants of the different distribution of economic activities in the region (including the related thereto influences of increasing economic globalization).
Grundkenntnisse aus Marketing, Public Management und Makroökonomie
Basic tools, standards and encouraging active site management, forms, models and characteristics of location marketing; stages of development; process; analysis and market research; forms of organization, financing and implementation; performance review, evaluation and quality assurance.
Books:
Seiler, M.O./ Dallmann, N. (2007) Standortwettbewerb und Standortmarketing. Lucius & Lucius.
Kräuter, P. (2007): Regionalmarketing - Definition, Elemente und Funktionsweise. Grin Verlag.
Gubler, R.E./Möller, C. (2006): Standortmarketing: Konzeption, Organisation und Umsetzung. Ein Lehr- und Erfahrungsbuch für Mandatsinhaber, Auftraggeber und weitere Interessenten im Standortmarketing. Haupt.
Roeske, S. (2006): Der Standort als Marke: Das Konzept des Makrenaufbaus übertragen auf Standorte. Vdm.
Akademie für Raumforschung und Landesplanung (2005): Handwörterbuch der Raumforschung, Hannover: VSB.
Selle, K. (2006): Planung neu denken, Band 1: Zur räumlichen Entwicklung beitragen, Dortmund: Dorothea.
Pinder, D.L. (2006): Visions of the City; Utopianism, Power and Politics in Twentieth Century Urbanism. London: Routledge.
Maier, G, Tödtling, F. (2006): Regional- und Stadtökonomik, Band 1: Standorttheorie und Raumstruktur, Wien, New York: Springer.
Maier, G., Tödtling, F., Trippl, M. (2006): Regional und Stadtökonomik, Band 2: Regionalentwicklung und Regionalpolitik, Wien, New York: Springer.
Eckey, H.-F. (2008): Regionalökonomie, Wiesbaden: Gabler.
Capello, R. (2007): Regional Economics, London: Routledge.
Journals:
Annals of Regional Science
Regional Studies
Regional and Urban Economics
Jahrbuch für Regionalwissenschaften
Raumforschung und Raumordnung
Einführungsveranstaltung; Konzeption, Aufbau und Ablauf der Lehrveranstaltung, Präsenzveranstaltungen; Sechs Module ?Grundlagen, Definitionen zu Standortmanagement, -marketing und Markenpolitik?, Modul ?Prozesse und Abläufe im Managementprozess von Standorten?, Modul ?Implementierung, strukturelle Verankerung von Standortmanagement und -marketing?, Modul ?Wirtschaftsförderung und Standortmanagement?, Modul ?Markenführung von geographischen Räumen?, Modul ?Spezifische Anwendungen und Schnittstellen von Standortmanagement und ?marketing?, Moderierte Workshops (Gruppenarbeit); Aktuelle Themen aus Standortmanagement und ?marketing, Blended Learning; Ergänzendes E-Learning mit Erarbeitung von Kurzpräsentationen, Seminararbeit; Themen aus vorgegebene Auswahlliste (Gruppenarbeit)
Continuous Assessment character