Hotel Human Resources Management & Leadership (ILV)
BackSpecialization Area | Hotel Management |
Course number | B4.06362.50.160 |
Course code | HR-Lead |
Curriculum | 2023 |
Semester of degree program | Semester 5 |
Mode of delivery | Presencecourse |
Units per week | 3,2 |
ECTS credits | 5,0 |
Language of instruction | German |
The students
- Can explain personnel management processes in the hotel industry from recruitment, personnel support and assessment, participation and incentive models to talent management, personnel retention and development as well as employer Branding.
- can distinguish personnel development measures and evaluate different leadership styles.
- can recognise different leadership behaviour and styles.
- can critically reflect on human resource management and leadership approaches for different companies through case studies.
- can explain essential human resource management and leadership approaches in view of the specifics of the hotel and catering industry.
- can assess cross-company management approaches such as the strategic focus on aspects like quality management, innovation, corporate social responsibility, etc., in the context of strategic hotel management.
- can explain strategic planning, analysis, development, implementation and control in hotel companies and hotel chains.
Hotel Human Resources Management & Leadership
- Staff supervision and appraisal, participation and incentive models
- Personnel recruitment process in the hotel industry
- Personnel management in the hotel and catering industry, management styles and models
- Learning culture, diversity and interculturality
- Corporate culture, leadership culture
- CSR in the hotel industry
- Balanced Scorecard in the hotel industry
- Basics and concepts of strategic management in the hotel and catering industry
- Talent management, staff retention and development, employer branding
Becker, M. (2011): Fallstudien für Human Resources Management 1 und 2.
Bohne, H. (2019): Kooperationsorientiertes Personalmanagement für die Hotellerie: Praxisnahe Bildungspartner einbinden, Branchennachwuchs stärken, Existenz sichern. Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg.
Borkmann, V. et al. (2020): FutureHotel - Zukunftsfähige Arbeitswelten im Gastgewerbe. Stuttgart: Fraunhofer Verlag.
Domenig, M. (2008): Mitarbeitereinsatz und Mitarbeiterzufriedenheit in der Hotellerie, Saarbrücken: VDM Verlag Dr. Müller.
Enaux, C./Henrich, F./Meifert, M. T. (2011): Strategisches Talent-Management, Freiburg: Haufe.
Gansch, M. (2015): Mitarbeitermarketing im Tourismus. Empirische Untersuchung und Praxisempfehlung. Saarbrücken: AV, Akademikerverl.
Gardini, M. A. (2014): Personalmanagement im Tourismus. Erfolgsfaktoren erkennen - Wettbewerbsvorteile sichern. Berlin: ESV, Erich-Schmidt-Verl.
Gardini, M.A. (2009): Handbuch Hospitality Management, Frankfurt: Deutscher Fachverlag.
Habelt, W./Sonnabend, W. (2012): Führung, wohin führst du?, München: Oldenbourg.
Henschel, K./Gruner, A./Freyberg, B. (Hrsg.) (2018): Hotelmanagement. 5. Auflage. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH.
Hillitzer, R./Spinnler, A. (Hrsg.) (2014): Personalmanagement in der Hospitality-Industrie. Berlin: Uni-Ed.
Hinterhuber, H. H. (2011): Strategische Unternehmensführung. Strategisches Denken, 8. Neu bearb. Und erw. Aufl., Berlin: ESV.
Hoque, K. (2006): Human resource management in the hotel industry, London: Routledge.
Jung, R. H./Bruck, J., Quarg, S. (2011): Allgemeine Managementlehre. 4. Aufl., Berlin: ESV.
Malik, F. (2001): Führen, Leisten, Leben, 11. Aufl., Stuttgart, München: Dt. Verl.-Anst.
Meifert, M. T. (2008): Strategische Personalentwicklung, Berlin: Springer.
Steinmann, H./Schreyögg, G. (2005): Management. Grundlagen der Unternehmensführung, Konzepte - Funktionen - Fallstudien, Wiesbaden 2005.
Szende, P./ Cole, D. C. (2020): Human Resource Management in Hospitality Cases. London: Taylor and Francis.
Von Bonin, A. (2013): Mitarbeiter suchen, finden, fördern, binden. Die besten Ideen gegen den Fachkräftemangel in der Hotellerie]. Stuttgart: Matthaes.
Von Freyberg, B./Zeugfang, S. (Hrsg.) (2019): Strategisches Hotelmanagement. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag GmbH.
Von Freyberg, B./Gruner, A./Lang, M. (Hrsg.) (2017): ErfolgReich in der Privathotellerie. 2. Auflage. Stuttgart: Matthaes Verlag.
Von Freyberg, B./Gruner, A./Hübschmann, M. (Hrsg.) (2015). Nachhaltigkeit als Erfolgsfaktor in Hotellerie & Gastronomie. Ein Praxisbuch für Hotellerie und Gastronomie. Stuttgart: Matthaes.
Weibler, J./Kuhn, T. (2012): Personalführung, 2. Aufl., München: Vahlen.
Interactive technical and application-oriented lecture and discussion, group work
Integrative module examination
Examination character: continuous assessment
Form of examination at the level of this course:
- Assignment on relevant subject matter.
- final written examination
- Written seminar paper, (also English) assignments on relevant specialist topics, processing of case studies.