Public Health-Oriented Prevention (ILV)

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Course numberB3.02850.20.112
Course codePubHeP
Curriculum2013
Semester of degree program Semester 2
Mode of delivery Presencecourse
Units per week2,0
ECTS credits3,0
Language of instruction German

Students know the different theoretical and practical approaches to health prevention and distinguish between interventions concepts such as "health promotion". They can classify health objectives using population data, and know the most important modifiable risk factors and their importance. Students are able to derive requirements in public health objectives from population-based data. They have gained the first impression of methods for prioritising health goals and understand the principle of cost-effectiveness. They have an in-depth knowledge of the effectiveness of coordinated action strategies with selected risk factors (e.g. alcohol, tobacco, obesity).

Primär-, Sekundär und Tertiärprävention als analytische Begrifflichkeiten entlang von Krankheitsprozessen versus Gesundheitsförderung als analytisches Konzept der Salutogenese: Gemeinsamkeiten und Unterschiede. Zielgruppenorientierung präventiver Interventionen. Verhaltens- versus Verhältnisprävention. Konzept und ausgewählte Ergebnisse der WHO Studie Comparative Risk Assessment zur Bedeutung der wichtigsten Risikofaktoren für globale Krankheitslast. Situation in Westeuropa und Österreich hinsichtlich Krankheitslast und Risikofaktoren. Konzept und ausgewählte Ergebnisse der "Generalized Cost Effectiveness" Analyse und Forschungsprogramm CHOICE der WHO. Gesundheitsstrategien und Gesundheitsziele in Österreich und Nachbarländern. Ausgewählte Interventionsstrategien in detaillierter Analyse (z.B. Alkohol, Tabak, Übergewicht).

Hurrelmann K, Klotz T, Haisch J (2010) Lehrbuch Prävention und Gesundheitsförderung. Bern: Hans Huber.