Communication and Conflict Management 2 (ILV)

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Course numberB3.02850.20.042
Course codeKuK2
Curriculum2013
Semester of degree program Semester 2
Mode of delivery Presencecourse
Units per week1,5
ECTS credits1,0
Language of instruction German

Students know how to create and establish relationship levels as per Rogers; they have a concept of perceptual differences and understand the essentials of communication according to the five axioms named by Watzlawick, as well as reproducing the Communication Square by Schulz von Thun; they can differentiate between and carry out the different types of listening, describe the 4 communication and leadership styles, work out the 4 steps of non-violent communication and apply them in different scenarios; they can give and receive feedback, label feelings, explore needs and formulate requests and empathise with others on the 4 levels.

Beziehungsaufbau nach Rogers; unterschiedliche Wahrnehmungen; Grundlagen der Kommunikation nach Watzlawick (5 Axiome); das Nachrichtenquadrat nach Schulz von Thun; die verschiedenen Arten des Zuhörens; 4 Kommunikations- und Führungsstile; wertfreie Wahrnehmung, Gefühle, Bedürfnisse und Bitten in der Gewaltfreien Kommunikation; die 4 Schritte der Gewaltfreien Kommunikation anwenden.

Berkel, K. (2005). Konflikttraining. Konflikte verstehen, analysieren, bewältigen. 8., durchgesehene Auflage. Frankfurt am Main: Verlag Recht und Wirtschaft GmbH.

Glasl, F. (2002).Konfliktmanagement. Ein Handbuch für Führungskräfte, Beraterinnen und Berater. 7., ergänzte und überarbeitete Auflage. Bern: Haupt; Stuttgart: Verl. Freies Geistesleben.

Pascheka, S. (2001). Konflikte verstehen und kooperativ lösen. Marburg: Tectum Verlag.

Regnet, E. (2007). Konflikt und Kooperation. Konflikthandhabung in Führungs- und Teamsituationen. Göttingen: Hogrefe Verlag.

Schwarz, G. (2003). Konfliktmanagement. Konflikte erkennen, analysieren, lösen. 6. Auflage. Wiesbaden: Gabler Verlag.

Watzlawick, P., Beavin, J.H., Jackson, D. D. (2000). Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien.

Rogers, C. R. (2009): eine Theorie der Psychotherapie, der Persönlichkeit und der zwischenmenschlichen Beziehungen. München.

Bruhn, M. (Hrsg.) (2009). Handbuch Kommunikation: Grundlagen, innovative Ansätze, praktische Umsetzungen. Wiesbaden.

Rosenberg, M.B. (2004): Gewaltfreie Kommunikation.

Schulz von Thun, R. (2011). Miteinander reden. Reinbek.

Lecture notes of the lecturer