Communication and Conflict Management 2 (ILV)
BackCourse number | B3.02850.20.042 |
Course code | KuK2 |
Curriculum | 2013 |
Semester of degree program | Semester 2 |
Mode of delivery | Presencecourse |
Units per week | 1,5 |
ECTS credits | 1,0 |
Language of instruction | German |
Students know how to create and establish relationship levels as per Rogers; they have a concept of perceptual differences and understand the essentials of communication according to the five axioms named by Watzlawick, as well as reproducing the Communication Square by Schulz von Thun; they can differentiate between and carry out the different types of listening, describe the 4 communication and leadership styles, work out the 4 steps of non-violent communication and apply them in different scenarios; they can give and receive feedback, label feelings, explore needs and formulate requests and empathise with others on the 4 levels.
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Beziehungsaufbau nach Rogers; unterschiedliche Wahrnehmungen; Grundlagen der Kommunikation nach Watzlawick (5 Axiome); das Nachrichtenquadrat nach Schulz von Thun; die verschiedenen Arten des Zuhörens; 4 Kommunikations- und Führungsstile; wertfreie Wahrnehmung, Gefühle, Bedürfnisse und Bitten in der Gewaltfreien Kommunikation; die 4 Schritte der Gewaltfreien Kommunikation anwenden.
Berkel, K. (2005). Konflikttraining. Konflikte verstehen, analysieren, bewältigen. 8., durchgesehene Auflage. Frankfurt am Main: Verlag Recht und Wirtschaft GmbH.
Glasl, F. (2002).Konfliktmanagement. Ein Handbuch für Führungskräfte, Beraterinnen und Berater. 7., ergänzte und überarbeitete Auflage. Bern: Haupt; Stuttgart: Verl. Freies Geistesleben.
Pascheka, S. (2001). Konflikte verstehen und kooperativ lösen. Marburg: Tectum Verlag.
Regnet, E. (2007). Konflikt und Kooperation. Konflikthandhabung in Führungs- und Teamsituationen. Göttingen: Hogrefe Verlag.
Schwarz, G. (2003). Konfliktmanagement. Konflikte erkennen, analysieren, lösen. 6. Auflage. Wiesbaden: Gabler Verlag.
Watzlawick, P., Beavin, J.H., Jackson, D. D. (2000). Menschliche Kommunikation. Formen, Störungen, Paradoxien.
Rogers, C. R. (2009): eine Theorie der Psychotherapie, der Persönlichkeit und der zwischenmenschlichen Beziehungen. München.
Bruhn, M. (Hrsg.) (2009). Handbuch Kommunikation: Grundlagen, innovative Ansätze, praktische Umsetzungen. Wiesbaden.
Rosenberg, M.B. (2004): Gewaltfreie Kommunikation.
Schulz von Thun, R. (2011). Miteinander reden. Reinbek.
Lecture notes of the lecturer
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