Introduction to Scientific Work (ILV)
BackCourse number | B3.02850.10.021 |
Course code | Einf.WA |
Curriculum | 2013 |
Semester of degree program | Semester 1 |
Mode of delivery | Presencecourse |
Units per week | 2,0 |
ECTS credits | 3,0 |
Language of instruction | German |
Students have an essential understanding of the process of knowledge acquisition in science. They are familiar with considerable foundations of epistemology and its consequences for the cognitive process. They know the constitutive rules and fundamental concepts for the generation of scientific theories and are able to present them critically. They understand the real constitution of the existing scientific systems and the applicable rules therein.
At the end of the course, students are able to selectively and efficiently research literature and subsequently document and present this research accordingly. They are able to develop a research question and derive hypotheses. Various techniques for reading, understanding and processing of scientific texts are known.
Various forms of scientific publications and their contribution to knowledge acquisition are known; the capacity to critically examine sources (mainly the internet) exists. Students are familiar with the common rules of citation and are able to implement them correctly.
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Wissenschaftstheorie als Disziplin; wissenschaftstheoretischer historischer Überblick (Galilei, Durkheim, Popper, Kuhn, Habermas, Luhmann); Kriterien einer wissenschaftlichen Theorie, Wissenschaft und Wahrscheinlichkeit - Defaultregel; erkenntnistheoretische Grundpositionen; Konvergenztheorem Natur-Geisteswissenschaften.
Literaturrecherche, Vorstellung und Demonstration relevanter Datenbanken (Pubmed, PsycInfo, Science Direct), Suchstrategien, Dokumentation (Literaturverwaltungsprogramme) und Darstellung;
Möglichkeiten zur Aufarbeitung und Systematisierung des Gelesenen.
Entwicklung einer Fragestellung/Hypothese und Bewertung von Untersuchungsideen nach wissenschaftlichen (Operationalisierung) und ethischen Kriterien (Ethikrichtlinien).
Aufbau wissenschaftlicher Texte; Vorstellen von Lesetechniken ("schnelles Lesen") sowie Reflexion des eigenen Lesestils, Umgang mit englischen Texten. Vorstellung der verschiedenen Arten von Publikationen (Fachlexika, Handbücher, Metanalysen, Reviews ...) und deren Stellenwert für den wissenschaftlichen Erkenntnisgewinn.
Kriterien zur Einschätzung der Qualität von Publikationen (Exkurs: Impact Factor, Publication Bias), insbesondere in Hinblick auf Internetquellen. Zitierregeln (APA).
Chalmers, A.F. (2007). Wege der Wissenschaft. Einführung in die Wissenschaftstheorie (6., verb. Aufl.). Berlin: Springer. Popper, K. R. (1935). Logik der Forschung: Zur Erkenntnistheorie der modernen Naturwissenschaft (Vol. 9). Wien: Springer.Konegen, N./Sondergeld, K. (1985). Wissenschaftstheorie für Sozialwissenschaftler - eine problemorientierte Einführung. OpladenKuhn, Th. S. (2001). Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen.(2. Auflage). Frankfurt am MainAPA (2009). Mastering APA Style: Instructor's Resource Guide (6th edition). Washington, DC: American Psychological Association.Boeglin, M. (2007). Wissenschaftlich arbeiten Schritt für Schritt. Gelassen und effektiv studieren. München: Wilhelm Fink.Bortz, J. & Döring, N. (2006). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler (4. Aufl.). Heidelberg: Springer.DGPs (2007). Richtlinien zur Manuskriptgestaltung (3., überarb. und erw. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
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