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TitelAutorJahr
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LaufzeitFebruar/2018 - Dezember/2020
Homepage EFRE
Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Monika Decleva
  • Michael Roth
  • Josef Tuppinger
  • Petra Hössl
  • Sebastian Zapletal
  • Julia Maletz
  • Alexander Berndt
  • Robert Winkler
  • Michael Schnabl
  • Andreas Hörner
  • Rafael Kamnik
  • Marius Laux
  • Hannes Oberlercher
  • Clarissa Becker
  • ForschungsschwerpunktLeichtbau
    Studiengänge
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Wirtschaftsingenieurwesen
  • ForschungsprogrammRegionale Impulsförderung/EFRE
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • Neben den laufenden Projekttätigkeiten ist das W3C stets um eine Weiterentwicklung der eigenen Expertise bemüht. Dies impliziert ein „Über-den-Tellerrand-Schauen“ und ein fachliches Hinauswachsen aus dem bestehenden Kerngeschäft. Mit dem KWF wurde bereits das Vorhaben mit dem Arbeitstitel „K-Projekt Regional“ diskutiert, die Kooperationen mit der Fachhochschule und dem CTR in diesem Zusammenhang ausgelotet. In Ergänzung zu diesem Zukunftsthema wird laufend über die Möglichkeiten der Basisfinanzierung die strategische Forschung und auch in Form von konkreten Projekten die angewandte Forschung im Bereich der Prozessanalyse von Herstellungsprozessen intensiviert.Auf diese beiden Pfeiler baut der EFRE Antrag Smarter Leichtbau 4.0 auf. Dieser wird ergänzt durch eine weitere Investition in strategische Forschung im W3C zum erweiterten Kompetenzaufbau unter Nutzung der in Kärnten vorhandenen Synergien und auch durch die nachhaltigen Kooperationen im Bereich Ausbildung bis hin zu Unterstützung für potentielle Startups auf dem Gebiet.
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitMärz/2017 - Juni/2019
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Emanuel Erwin Kressnig
  • Christina Paril
  • Winfried Egger
  • Albert Luger
  • Phillip Steinegger
  • Stefan Troger
  • Stefan Troger
  • Gerald Scherer
  • Nikolas Jausz
  • Nadine Ramusch
  • Alexander Macnik
  • Corinna Maria Kudler
  • Marius Laux
  • Marius Laux
  • Christoph Uran
  • Komal Mohandas PURANT
  • Peter Por
  • ForschungsschwerpunktEnergieeinsparung
    Studiengang
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • ForschungsprogrammInterreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat
  • Die Unternehmen (Industrie, KMU), welche in den grenzüberschreitenden (CB) Regionen Slowenien und Österreich tätig sind, repräsentieren Spezialisten für Ihre Produkte. Sie können aber nur eine begrenzte Markt-Durchdringung erreichen weil ihre Produkte nicht mit anderen verknüpft werden können. Das Projekt dient dazu, die Wettbewerbsfähigkeit der Unternehmen zu verbessern. Dies soll durch neue integrative Denkweisen der Unternehmen über den heutigen Stand der Technik hinaus geschehen. Die Grundlage ist die Stärkung von Forschung und Innovation (F&I), in den wettbewerbsintensiven Bereichen der Energieumwandlung und des Energiemanagement, die wichtig für verschiedene Branchen und für CB Regionen und deren Unternehmen sind. Obwohl beide SI-AT Länder wichtige F&I-Kompetenzen ausweisen, so ist die CB Zusammenarbeit aber nach wie vor durch Fragmentierung gekennzeichnet und mit dem Problem der Nichterreichung einer kritischen Masse
    • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat (Fördergeber/Auftraggeber)
    • TECES (Lead Partner)
    • Fachhochschule Kärnten - gemeinnützige Privatstiftung
    • University of Maribor
    • Forschung Burgenland GmbH
    • TECES
    • TECES
    LaufzeitSeptember/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Javad Zarbakhsh
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktComputer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammErasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • <p>CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge. </p><p>Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: http://www.hzz.hr/default.aspx?id=24915). Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries. </p><p>TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions. </p><p>STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries. </p><p>TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.</p><p>REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice. </p><p>The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.</p>
    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    LaufzeitJänner/2016 - Dezember/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Robert Hauser
  • Elaheh Zohrevandi
  • Alfred Staudinger
  • David Julian Sagorz
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammKElWOG - Fonds, 08-Fo-53330/2015
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8
  • In diesem Projekt wird die Eignung verschiedener thermischer Speichermedien für die Zwischenspeicherung und die effiziente Nutzung von überschüssig produzierter Energie untersucht und deren Potential für eine längere Speicherung zur Erhöhung der Eigenversorgungsquote aufgezeigt. Dafür wird eine Versuchsanlage aufgebaut um auch verschiedene Betriebsszenarien ausführen zu können. Die Auswertung der Versuchsergebnisse ergibt eine Übersicht der verschiedenen Speichermedien und deren geeigneten Einsatzgebieten in Abhängigkeit von den vorhandenen Betriebsparametern.
    • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8 (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitAugust/2016 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Joseph Donald Mveng
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengänge
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammFFG Innovationsscheck 5000 Nr. 856449 + FG107-16
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Altena
  • Zur Erforschung von superisolierenden Materialien soll nun eine Regel- und Messeinrichtung für die Anwendung bei einer Vakuumkammer entwickelt werden. Diese Vakuumkammer, in zusammenspiel mit der gegenständlichen Regel- und Messeinrichtung, dient in der weiteren Folge als notwendige Voraussetzung um superisolierende Materialien im mittleren bis höheren Temperatursegment zu erfoschen. Diese Regel- und Messeinrichtung hat die Aufgabe die Vakuumheizkammer entsprechend der geplanten Prozessabläufe zu steuern und auch relevante Messergebnisse zu ermitteln. Das gesamte Regel- und Messequipment soll über zertifizierte Programmiersysteme in eine geeignete Simulationsumgebung mit den entsprechenden Messsensoren und Aktuatoren eingebunden und getestet werden. Dafür soll ein Laboraufbau in Form eines Funktionsmusters entwickelt werden um diese Mess- und Regelfunktionen unter möglichst realen Bedingungen zu testen.
    • Altena (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Forschungsgesellschaft der FH Kärnten
    LaufzeitSeptember/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Javad Zarbakhsh
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktComputer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammErasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • <p>CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge. </p><p>Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: http://www.hzz.hr/default.aspx?id=24915). Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries. </p><p>TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions. </p><p>STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries. </p><p>TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.</p><p>REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice. </p><p>The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.</p>
    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    LaufzeitFebruar/2018 - Dezember/2020
    Homepage EFRE
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Monika Decleva
  • Michael Roth
  • Josef Tuppinger
  • Petra Hössl
  • Sebastian Zapletal
  • Julia Maletz
  • Alexander Berndt
  • Robert Winkler
  • Michael Schnabl
  • Andreas Hörner
  • Rafael Kamnik
  • Marius Laux
  • Hannes Oberlercher
  • Clarissa Becker
  • ForschungsschwerpunktLeichtbau
    Studiengänge
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Wirtschaftsingenieurwesen
  • ForschungsprogrammRegionale Impulsförderung/EFRE
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • Neben den laufenden Projekttätigkeiten ist das W3C stets um eine Weiterentwicklung der eigenen Expertise bemüht. Dies impliziert ein „Über-den-Tellerrand-Schauen“ und ein fachliches Hinauswachsen aus dem bestehenden Kerngeschäft. Mit dem KWF wurde bereits das Vorhaben mit dem Arbeitstitel „K-Projekt Regional“ diskutiert, die Kooperationen mit der Fachhochschule und dem CTR in diesem Zusammenhang ausgelotet. In Ergänzung zu diesem Zukunftsthema wird laufend über die Möglichkeiten der Basisfinanzierung die strategische Forschung und auch in Form von konkreten Projekten die angewandte Forschung im Bereich der Prozessanalyse von Herstellungsprozessen intensiviert.Auf diese beiden Pfeiler baut der EFRE Antrag Smarter Leichtbau 4.0 auf. Dieser wird ergänzt durch eine weitere Investition in strategische Forschung im W3C zum erweiterten Kompetenzaufbau unter Nutzung der in Kärnten vorhandenen Synergien und auch durch die nachhaltigen Kooperationen im Bereich Ausbildung bis hin zu Unterstützung für potentielle Startups auf dem Gebiet.
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitSeptember/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Javad Zarbakhsh
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktComputer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammErasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • <p>CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge. </p><p>Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: http://www.hzz.hr/default.aspx?id=24915). Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries. </p><p>TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions. </p><p>STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries. </p><p>TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.</p><p>REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice. </p><p>The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.</p>
    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    LaufzeitMärz/2017 - Juni/2019
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Emanuel Erwin Kressnig
  • Christina Paril
  • Winfried Egger
  • Albert Luger
  • Phillip Steinegger
  • Stefan Troger
  • Stefan Troger
  • Gerald Scherer
  • Nikolas Jausz
  • Nadine Ramusch
  • Alexander Macnik
  • Corinna Maria Kudler
  • Marius Laux
  • Marius Laux
  • Christoph Uran
  • Komal Mohandas PURANT
  • Peter Por
  • ForschungsschwerpunktEnergieeinsparung
    Studiengang
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • ForschungsprogrammInterreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat
  • Die Unternehmen (Industrie, KMU), welche in den grenzüberschreitenden (CB) Regionen Slowenien und &#214;sterreich t&#228;tig sind, repr&#228;sentieren Spezialisten für Ihre Produkte. Sie k&#246;nnen aber nur eine begrenzte Markt-Durchdringung erreichen weil ihre Produkte nicht mit anderen verknüpft werden k&#246;nnen. Das Projekt dient dazu, die Wettbewerbsf&#228;higkeit der Unternehmen zu verbessern. Dies soll durch neue integrative Denkweisen der Unternehmen über den heutigen Stand der Technik hinaus geschehen. Die Grundlage ist die St&#228;rkung von Forschung und Innovation (F&amp;I), in den wettbewerbsintensiven Bereichen der Energieumwandlung und des Energiemanagement, die wichtig für verschiedene Branchen und für CB Regionen und deren Unternehmen sind. Obwohl beide SI-AT L&#228;nder wichtige F&amp;I-Kompetenzen ausweisen, so ist die CB Zusammenarbeit aber nach wie vor durch Fragmentierung gekennzeichnet und mit dem Problem der Nichterreichung einer kritischen Masse
    • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat (Fördergeber/Auftraggeber)
    • TECES (Lead Partner)
    • Fachhochschule Kärnten - gemeinnützige Privatstiftung
    • University of Maribor
    • Forschung Burgenland GmbH
    • TECES
    • TECES
    LaufzeitFebruar/2018 - Dezember/2020
    Homepage EFRE
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Monika Decleva
  • Michael Roth
  • Josef Tuppinger
  • Petra Hössl
  • Sebastian Zapletal
  • Julia Maletz
  • Alexander Berndt
  • Robert Winkler
  • Michael Schnabl
  • Andreas Hörner
  • Rafael Kamnik
  • Marius Laux
  • Hannes Oberlercher
  • Clarissa Becker
  • ForschungsschwerpunktLeichtbau
    Studiengänge
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Wirtschaftsingenieurwesen
  • ForschungsprogrammRegionale Impulsförderung/EFRE
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • Neben den laufenden Projekttätigkeiten ist das W3C stets um eine Weiterentwicklung der eigenen Expertise bemüht. Dies impliziert ein „Über-den-Tellerrand-Schauen“ und ein fachliches Hinauswachsen aus dem bestehenden Kerngeschäft. Mit dem KWF wurde bereits das Vorhaben mit dem Arbeitstitel „K-Projekt Regional“ diskutiert, die Kooperationen mit der Fachhochschule und dem CTR in diesem Zusammenhang ausgelotet. In Ergänzung zu diesem Zukunftsthema wird laufend über die Möglichkeiten der Basisfinanzierung die strategische Forschung und auch in Form von konkreten Projekten die angewandte Forschung im Bereich der Prozessanalyse von Herstellungsprozessen intensiviert.Auf diese beiden Pfeiler baut der EFRE Antrag Smarter Leichtbau 4.0 auf. Dieser wird ergänzt durch eine weitere Investition in strategische Forschung im W3C zum erweiterten Kompetenzaufbau unter Nutzung der in Kärnten vorhandenen Synergien und auch durch die nachhaltigen Kooperationen im Bereich Ausbildung bis hin zu Unterstützung für potentielle Startups auf dem Gebiet.
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitSeptember/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Javad Zarbakhsh
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktComputer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammErasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • <p>CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge. </p><p>Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: http://www.hzz.hr/default.aspx?id=24915). Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries. </p><p>TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions. </p><p>STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries. </p><p>TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.</p><p>REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice. </p><p>The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.</p>
    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    LaufzeitMärz/2017 - Juni/2019
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Emanuel Erwin Kressnig
  • Christina Paril
  • Winfried Egger
  • Albert Luger
  • Phillip Steinegger
  • Stefan Troger
  • Stefan Troger
  • Gerald Scherer
  • Nikolas Jausz
  • Nadine Ramusch
  • Alexander Macnik
  • Corinna Maria Kudler
  • Marius Laux
  • Marius Laux
  • Christoph Uran
  • Komal Mohandas PURANT
  • Peter Por
  • ForschungsschwerpunktEnergieeinsparung
    Studiengang
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • ForschungsprogrammInterreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat
  • Die Unternehmen (Industrie, KMU), welche in den grenzüberschreitenden (CB) Regionen Slowenien und &#214;sterreich t&#228;tig sind, repr&#228;sentieren Spezialisten für Ihre Produkte. Sie k&#246;nnen aber nur eine begrenzte Markt-Durchdringung erreichen weil ihre Produkte nicht mit anderen verknüpft werden k&#246;nnen. Das Projekt dient dazu, die Wettbewerbsf&#228;higkeit der Unternehmen zu verbessern. Dies soll durch neue integrative Denkweisen der Unternehmen über den heutigen Stand der Technik hinaus geschehen. Die Grundlage ist die St&#228;rkung von Forschung und Innovation (F&amp;I), in den wettbewerbsintensiven Bereichen der Energieumwandlung und des Energiemanagement, die wichtig für verschiedene Branchen und für CB Regionen und deren Unternehmen sind. Obwohl beide SI-AT L&#228;nder wichtige F&amp;I-Kompetenzen ausweisen, so ist die CB Zusammenarbeit aber nach wie vor durch Fragmentierung gekennzeichnet und mit dem Problem der Nichterreichung einer kritischen Masse
    • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat (Fördergeber/Auftraggeber)
    • TECES (Lead Partner)
    • Fachhochschule Kärnten - gemeinnützige Privatstiftung
    • University of Maribor
    • Forschung Burgenland GmbH
    • TECES
    • TECES
    LaufzeitFebruar/2018 - Dezember/2020
    Homepage EFRE
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Monika Decleva
  • Michael Roth
  • Josef Tuppinger
  • Petra Hössl
  • Sebastian Zapletal
  • Julia Maletz
  • Alexander Berndt
  • Robert Winkler
  • Michael Schnabl
  • Andreas Hörner
  • Rafael Kamnik
  • Marius Laux
  • Hannes Oberlercher
  • Clarissa Becker
  • ForschungsschwerpunktLeichtbau
    Studiengänge
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Wirtschaftsingenieurwesen
  • ForschungsprogrammRegionale Impulsförderung/EFRE
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • Neben den laufenden Projekttätigkeiten ist das W3C stets um eine Weiterentwicklung der eigenen Expertise bemüht. Dies impliziert ein „Über-den-Tellerrand-Schauen“ und ein fachliches Hinauswachsen aus dem bestehenden Kerngeschäft. Mit dem KWF wurde bereits das Vorhaben mit dem Arbeitstitel „K-Projekt Regional“ diskutiert, die Kooperationen mit der Fachhochschule und dem CTR in diesem Zusammenhang ausgelotet. In Ergänzung zu diesem Zukunftsthema wird laufend über die Möglichkeiten der Basisfinanzierung die strategische Forschung und auch in Form von konkreten Projekten die angewandte Forschung im Bereich der Prozessanalyse von Herstellungsprozessen intensiviert.Auf diese beiden Pfeiler baut der EFRE Antrag Smarter Leichtbau 4.0 auf. Dieser wird ergänzt durch eine weitere Investition in strategische Forschung im W3C zum erweiterten Kompetenzaufbau unter Nutzung der in Kärnten vorhandenen Synergien und auch durch die nachhaltigen Kooperationen im Bereich Ausbildung bis hin zu Unterstützung für potentielle Startups auf dem Gebiet.
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitAugust/2016 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Joseph Donald Mveng
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengänge
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammFFG Innovationsscheck 5000 Nr. 856449 + FG107-16
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Altena
  • Zur Erforschung von superisolierenden Materialien soll nun eine Regel- und Messeinrichtung für die Anwendung bei einer Vakuumkammer entwickelt werden. Diese Vakuumkammer, in zusammenspiel mit der gegenständlichen Regel- und Messeinrichtung, dient in der weiteren Folge als notwendige Voraussetzung um superisolierende Materialien im mittleren bis höheren Temperatursegment zu erfoschen. Diese Regel- und Messeinrichtung hat die Aufgabe die Vakuumheizkammer entsprechend der geplanten Prozessabläufe zu steuern und auch relevante Messergebnisse zu ermitteln. Das gesamte Regel- und Messequipment soll über zertifizierte Programmiersysteme in eine geeignete Simulationsumgebung mit den entsprechenden Messsensoren und Aktuatoren eingebunden und getestet werden. Dafür soll ein Laboraufbau in Form eines Funktionsmusters entwickelt werden um diese Mess- und Regelfunktionen unter möglichst realen Bedingungen zu testen.
    • Altena (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Forschungsgesellschaft der FH Kärnten
    LaufzeitJänner/2016 - Dezember/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Robert Hauser
  • Elaheh Zohrevandi
  • Alfred Staudinger
  • David Julian Sagorz
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammKElWOG - Fonds, 08-Fo-53330/2015
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8
  • In diesem Projekt wird die Eignung verschiedener thermischer Speichermedien für die Zwischenspeicherung und die effiziente Nutzung von überschüssig produzierter Energie untersucht und deren Potential für eine längere Speicherung zur Erhöhung der Eigenversorgungsquote aufgezeigt. Dafür wird eine Versuchsanlage aufgebaut um auch verschiedene Betriebsszenarien ausführen zu können. Die Auswertung der Versuchsergebnisse ergibt eine Übersicht der verschiedenen Speichermedien und deren geeigneten Einsatzgebieten in Abhängigkeit von den vorhandenen Betriebsparametern.
    • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8 (Fördergeber/Auftraggeber)
    LaufzeitSeptember/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Javad Zarbakhsh
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktComputer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammErasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • <p>CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge. </p><p>Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: http://www.hzz.hr/default.aspx?id=24915). Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries. </p><p>TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions. </p><p>STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries. </p><p>TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.</p><p>REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice. </p><p>The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.</p>
    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    LaufzeitMärz/2017 - Juni/2019
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Emanuel Erwin Kressnig
  • Christina Paril
  • Winfried Egger
  • Albert Luger
  • Phillip Steinegger
  • Stefan Troger
  • Stefan Troger
  • Gerald Scherer
  • Nikolas Jausz
  • Nadine Ramusch
  • Alexander Macnik
  • Corinna Maria Kudler
  • Marius Laux
  • Marius Laux
  • Christoph Uran
  • Komal Mohandas PURANT
  • Peter Por
  • ForschungsschwerpunktEnergieeinsparung
    Studiengang
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • ForschungsprogrammInterreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat
  • Die Unternehmen (Industrie, KMU), welche in den grenzüberschreitenden (CB) Regionen Slowenien und &#214;sterreich t&#228;tig sind, repr&#228;sentieren Spezialisten für Ihre Produkte. Sie k&#246;nnen aber nur eine begrenzte Markt-Durchdringung erreichen weil ihre Produkte nicht mit anderen verknüpft werden k&#246;nnen. Das Projekt dient dazu, die Wettbewerbsf&#228;higkeit der Unternehmen zu verbessern. Dies soll durch neue integrative Denkweisen der Unternehmen über den heutigen Stand der Technik hinaus geschehen. Die Grundlage ist die St&#228;rkung von Forschung und Innovation (F&amp;I), in den wettbewerbsintensiven Bereichen der Energieumwandlung und des Energiemanagement, die wichtig für verschiedene Branchen und für CB Regionen und deren Unternehmen sind. Obwohl beide SI-AT L&#228;nder wichtige F&amp;I-Kompetenzen ausweisen, so ist die CB Zusammenarbeit aber nach wie vor durch Fragmentierung gekennzeichnet und mit dem Problem der Nichterreichung einer kritischen Masse
    • Interreg V-A Slovenia-Austria - Gemeinsames Sekretariat (Fördergeber/Auftraggeber)
    • TECES (Lead Partner)
    • Fachhochschule Kärnten - gemeinnützige Privatstiftung
    • University of Maribor
    • Forschung Burgenland GmbH
    • TECES
    • TECES
    LaufzeitAugust/2016 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Joseph Donald Mveng
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengänge
  • Electrical Energy und Mobility Systems
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammFFG Innovationsscheck 5000 Nr. 856449 + FG107-16
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Altena
  • Zur Erforschung von superisolierenden Materialien soll nun eine Regel- und Messeinrichtung für die Anwendung bei einer Vakuumkammer entwickelt werden. Diese Vakuumkammer, in zusammenspiel mit der gegenständlichen Regel- und Messeinrichtung, dient in der weiteren Folge als notwendige Voraussetzung um superisolierende Materialien im mittleren bis höheren Temperatursegment zu erfoschen. Diese Regel- und Messeinrichtung hat die Aufgabe die Vakuumheizkammer entsprechend der geplanten Prozessabläufe zu steuern und auch relevante Messergebnisse zu ermitteln. Das gesamte Regel- und Messequipment soll über zertifizierte Programmiersysteme in eine geeignete Simulationsumgebung mit den entsprechenden Messsensoren und Aktuatoren eingebunden und getestet werden. Dafür soll ein Laboraufbau in Form eines Funktionsmusters entwickelt werden um diese Mess- und Regelfunktionen unter möglichst realen Bedingungen zu testen.
    • Altena (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Forschungsgesellschaft der FH Kärnten
    LaufzeitJänner/2016 - Dezember/2017
    Projektleitung
  • Stephan Mark Thaler
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Robert Hauser
  • Elaheh Zohrevandi
  • Alfred Staudinger
  • David Julian Sagorz
  • Marius Laux
  • ForschungsschwerpunktThermodynamik
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • ForschungsprogrammKElWOG - Fonds, 08-Fo-53330/2015
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8
  • In diesem Projekt wird die Eignung verschiedener thermischer Speichermedien für die Zwischenspeicherung und die effiziente Nutzung von überschüssig produzierter Energie untersucht und deren Potential für eine längere Speicherung zur Erhöhung der Eigenversorgungsquote aufgezeigt. Dafür wird eine Versuchsanlage aufgebaut um auch verschiedene Betriebsszenarien ausführen zu können. Die Auswertung der Versuchsergebnisse ergibt eine Übersicht der verschiedenen Speichermedien und deren geeigneten Einsatzgebieten in Abhängigkeit von den vorhandenen Betriebsparametern.
    • Amt der Kärntner Landesregierung - Abteilung 8 (Fördergeber/Auftraggeber)

    Verwenden Sie für externe Referenzen auf das Profil von Marius Laux folgenden Link: www.fh-kaernten.at/mitarbeiter-details?person=m.laux