Operative Human Resource Management (SE)
BackCourse lecturer:
Mag.
Michael Kosutnik
Specialization Area | Business Management |
Course number | B4.06364.53.180 |
Course code | OpPMa |
Curriculum | 2016 |
Semester of degree program | Semester 5 |
Mode of delivery | Presencecourse |
SPPW | 2,0 |
ECTS credits | 2,0 |
Language of instruction | German |
Upon successful completion of the course, students will be able to:
describe the processes of Human Resource Management as well as the types of oganization of HR.
understand the fundamental content of operative HR, such as staffing, structuring working hours and wage and salary systems, etc.
explain the requirements of a "good" dismissal.
understand and apply the tools and methods of HR management and HR IT systems.
Fundamentals of Human Resource Management
The role of HRM and organization of HR
HR processes
Staffing and staff motivation
Classic and modern forms of working hours
Basic models of wage and salary sytems
Managing employee severance
Performance Management
Staff Management
HR information systems and HR IT
Works council and council work etc.
All course content is presented under consideration of current and relevant dimensions of diversity management.
Andrzejewski, L. (2008): Trennungskultur: Handbuch für ein professionelles, wirtschaftliches und faires Kündigungsmanagement. 3. Auflage. Hermann Luchterhand Verlag: Neuwied
Becker, F.G. (2019: Mitarbeiterbindung: Ein Einblick in ein schwieriges Objekt und den Status quo der Diskussion. In: Bruhn, M. & Strauss, B. (Hrsg.) Serviceorientierung im Unternehmen. Reihe: Forum Dienstleitungsmanagement. Gabler Fachlverlage GmbH: Wiesbaden, S. 229-252
Hellert, U. (2014): Arbeitszeitmodelle der Zukunft. Arbeitszeiten flexible und attraktiv gestalten. Haufe Gruppe: Freiburg/München
Oertig, M. & Kohler, Ch. (2010): Gestaltung von HR-Strukturen und -Prozessen. In: Werkmann-Karcher, B. & Rietiker, J. (2010): Angewandte Psychologie für das Human Resource Management. Konzepte und Instrumente für ein wirkungsvolles Personalmanagement. Springer-Verlag: Berlin Heidelberg, S. 139-163
Input, group work, guest lectures, discussions, case studies;