Public Relations and Social Marketing Group B (UE)

Back

Course lecturer:

Mag.a

 Karin Ibovnik
Course numberB3.00000.01.310
Course codeÖff&SocM
Curriculum2013
Semester of degree program Semester 6
Mode of delivery Presencecourse
SPPW2,0
ECTS credits4,0
Language of instruction German

The students gain an overview of socio-economic backgrounds and a fundamental understanding of concepts and issues of economy. Basic knowledge about national economy (macro and microeconomics) and social economics is aquired. They get an understanding of economic chances of diversity. They also gain knowledge of public relations and marketing for non-profit organisations as well as social marketing.

In this lecture the basics of public relations and social marketing (aims, range, actors, methods and tools) are given. There is a special focus on "Corporate Social Responsibility" (CSR) and its contribution to a substainably and socially responsible behaviour. The lobbying as a phenomenon is thematised. Also inclusive project reports are planned and realised in this lecture.

Bellermann, M. (2004): Sozialökonomie. Soziale Güter und Organisationen zwischen Ökonomie und Politik. Freiburg.

Bille, L.-M. (2009): Age Management-Konzepte für das Personalwesen. Erfahrungen und Konsequenzen. Hamburg.

Brinkmann, V. (2010): Sozialökonomie. Grundlagen - Modelle - Übungen. Wiesbaden.

Bruhn, M. (2005): Marketing für Non Profit Organisationen. Stuttgart.

Finke, M. (2006): Diversity Management. Förderung und Nutzung personeller Vielfalt in Unternehmen. Mering.

Greiling, D. (2009): Performance Measurement in Non profit Organisationen. Gabler Verlag, Wiesbaden.

Hilb, M.; Renz, P. (2009): Wirksame Führung und Aufsicht von Not-for-Profit-Organisationen (New NPO Governance). Bern/Stuttgart/Wien.

Kotler, Ph.; Lee, N. (2010): Social-Marketing für eine bessere Welt. Praxishandbuch für Politik, Unternehmen und Institutionen. Landsberg.

Koziol, K.; Pförtsch, W.; Heil, St.; Albrecht, K. (2006): Social Marketing: Erfolgreiche Marketingkonzepte für Non-Profit-Organisationen. Stuttgart.

Malleier, J. (2011): Lobbying für Behinderte. Frankfurt am Main.

Müller-Prothmann, T.; Dörr, N. (2009): Innovationsmanagement. Strategien, Methoden und Werkzeuge für systematische Innovationsprozesse. München.

Puck, J. (2009): Training für multikulturelle Teams: Grundlagen - Entwicklung - Evaluation. Mering.