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Mitarbeiterdetails

Mitarbeiterdetails

Laufzeit Februar/2019 - Dezember/2021
Projektleitung
  • Christina Paril
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Daniela Krainer
  • Sandra Lisa Lattacher
  • Elena Oberrauner
  • Johannes Oberzaucher
  • Johanna Plattner
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Michael Roth
  • Katja Steinhauser
  • Daniela Elisabeth Ströckl
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Medizintechnik
    Studiengang
  • Engineering und IT - Allgemein
  • Forschungsprogramm Interreg IV SI-AT
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Der Hauptoutput im Projekt REHA 2030 ist ein benutzergerechtes Dienstleistungsmodell für postklinische Heim-Rehabilitation von SchlaganfallpatientInnen und die Entwicklung der dafür erforderliche Technologieplattform (REHA Roboter, Internetplattform). Ganz besonders wird auf den Nachhaltigkeitsaspekt Wert gelegt und geeignete Projektstrukturen für die Projektverbreiterung vorbereitet unter anderem die Gründung der REHA International Alliance.
    Die Gemeinsame Herausforderung in der Programmregion ergibt sich aus dem aktuell stattfindenden demografischen Wandel, der zu einer Unterversorgung mit postklinischen Rehabilitationsmöglichkeiten für vor allem ältere SchlaganfallpatientInnen auf Slowenischer und auf Österreichischer Seite führt. Derzeitige Angebote sind vor allem in ruralen Gebieten zu gering ausgeprägt.
    Das übergeordnete Projektziel erfüllt die Forderung der Steigerung der F&I in technischen und wirtschaftlichen Schwerpunktsbereichen durch grenzübergreifende Zusammenarbeit relevanter Akteure insbesondere im Bereich Telerehabilitation.
    Vom Projekt profitieren Hochschulen und Universitäten, Unternehmen, KMU, die Öffentlichkeit und andere. Im Besonderen sind das folgende Personengruppen: SchlaganfallpatientInnen, klinisches Personal, TherapeutInnen, Wirtschaftstreibende, ForscherInnen sowie Studierende. Aktiv eingebunden werden darüber hinaus Peergruppen: Versicherungsagenturen, Betreiber von Datenmanagementsystemen, andere F&E Gruppen in der Programmregion und darüber hinaus.
    Das Projekt REHA 2030 baut auf ein innovatives Dienstleistungsmodell für Telerehabilitation auf und erreicht dies durch eine Bündelung von (a) technologisch wissenschaftliches Wissen (b) methodisches Wissen (c) Netzwerke der beteiligten Partner auf beiden Seite der Grenze.
    Hauptgründe für die Notwendigkeit der grenzübergreifenden Zusammenarbeit sind der erforderliche Kompetenzmix, die erforderliche Bi-Nationalität sowie die erhöhten Marktchancen.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)

    Im Rahmen der fachhochschulinternen Ausschreibung für ein Forschungszentrum zum Thema „Applied Health and Active‐Aging Sciences und Alter/Altern“ wird im Folgenden die generelle inhaltliche Ausrichtung und geplante Struktur eines auf die angewandte Forschung spezialisierten Kompetenzzentrums („Institute for Applied Research on Ageing – IARA“) erläutert. Der Fokus richtet sich auf Forschungs‐ und Lösungsansätze, die die Herausforderungen und Potentiale einer sich verändernden und älterwerdenden Gesellschaft behandeln. In diesem Zusammenhang ist als Hintergrund die demographische Entwicklung zu sehen, welche wesentliche Auswirkungen auf beinahe alle Bereiche der Gesellschaft hat. Davon abgeleitetes Ziel des IARA ist die Verbesserung der sozialen, gesundheitlichen und ökonomischen Lage Älterer durch praxisnahe Forschung zu unterstützen und in beispielhaften Projekten zu fördern.

    • Fachhochschule Kärnten - Gemeinnützige Privatstiftung (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Oktober/2018 - Dezember/2020
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ulf Erich Scherling
  • Dariia Strelnikova
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Geoinformatik
    Studiengang
  • Geoinformation
  • Forschungsprogramm Forschungskooperation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Verbund Hydro Power GmbH
  • Drohnengestützte Analysetools

    • Verbund Hydro Power GmbH (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Oktober/2018 - Mai/2019
    Projektleitung
  • Birgit Aigner-Walder
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Albert Luger
  • Johannes Oberzaucher
  • Robert Ofner
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Öffentliche Wirtschaft
    Studiengänge
  • Medizinische Informationstechnik
  • Wirtschaft
  • Forschungsprogramm benefit_IKT der Zukunft: Demografischer Wandel als Chance
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • EvAAL2 zielt darauf ab, konkrete Messinstrumente für die Evaluierung der Wirkungen von AAL-Lösungen zu entwickeln, wobei der Fokus auf drei konkrete Anwendungsbereiche gelegt wird. Die entwickelten Instrumente zeichnen sich durch einen ganzheitlichen Zugang, d.h. die Einbeziehung subjektiver, institutioneller und gesellschaftlicher Aspekte, und hohe Praktikabilität aus, um die Anwendung in der Praxis zu motivieren und eine Vergleichbarkeit der Bewertung von AAL-Produkten und -Dienstleistungen zu gewährleisten. Zur Sicherung qualitativer Standards sind mehrere Feedbackschleifen (u.a. durch Einbeziehung von StakeholderInnen, ExpertInnen und quantitativer Pretests) vorgesehen.

    Laufzeit September/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Computer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Erasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge.

    Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: www.hzz.hr/default.aspx. Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries.

    TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions.

    STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries.

    TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.

    REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice.

    The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.

    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    Laufzeit Oktober/2016 - August/2019
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Clarissa Becker
  • Alexander Berndt
  • Monika Decleva
  • Peter Harsanyi
  • Bernhard Heiden
  • Hannes Oberlercher
  • Michael Roth
  • Christoph Ungermanns
  • Mario Wehr
  • Robert WERNER
  • Alfred Wieser
  • Robert Winkler
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Interreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Das technologische Hauptziel des Projekts ist die Entwicklung einer Roboterzelle für das 3D-Drucken von Composite-, Leicht- undNatur-Materialien. Der Kern der Innovation ist die Adaptierung eines 6-achsigen Roboters mit einer Spritzgusstechnologie und einemFasermanipulator. Diese Technologie ermöglicht die Herstellung auch geometrisch komplexer Produkte mit höchstfestenLeichtbaumaterialien. Damit leistet das Projekt einen Beitrag zur allgemeinen Herausforderung des Programmgebiets, dergrenzübergreifende Zusammenarbeit zur Stärkung der Forschung und technologischen Entwicklung, Wettbewerbsfähigkeit undInnovation durch synergistische Zusammenarbeit der Entwicklungsbeteiligten (Unternehmen, Forschungszentren und Hochschulen). Dasstrategische Projektziel ist, in vielversprechenden Bereichen des Maschinenbaus und der Robotertechnik die kompetentenEntwicklungspartner und das vorhandene Wissen im Programmbereich zu vereinen und den Transfer von Technologie zu verstärken.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit November/2014 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ingmar Bihlo
  • Melanie Erlacher
  • Ulf Erich Scherling
  • Hermann Sterner
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Umweltforschung
    Studiengänge
  • Geoinformation
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm COIN Kooperation und Netzwerke - 7. Ausschreibung, Nr. 845951
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • Das Kooperations- und Netzwerkprojekt “Remotely Piloted Aircraft Multi Sensor System (RPAmSS)“ beschäftigt sich mit der Entwicklung, Anwendung und quantitativen Validierung eines zivilen, kostengünstigen unbemannten fliegenden Multisensorsystems für die hochauflösende Erfassung von multidimensionalen Umweltdaten.

    Es werden die Anwendungsmöglichkeiten für die langfristige Überwachung dynamischer Flussumgebungen und meteorologischer Wetter- und Luftgütedaten nach wissenschaftlichen Qualitätskriterien quantitativ untersucht. Grundlage für die Multisensorintegration ist eine robuste, flexible und professionelle Fixed-Wing RPAS Plattform.
    Eine sensorische Kernkomponente dieses neuen RPAmSS ist eines der weltweit kleinsten und leichtesten Kamerasysteme für die multitemporale Erfassung von Hyperspektraldaten. Wir erarbeiten neue raum-zeitliche Analysemethoden für das Monitoring von biotischen und abiotischen Flussumgebungen. Für die Erfassung von dynamischen Wetter- und Luftgütedaten in der meteorologischen Grenzschicht wird ein neuer „Proofof- Concept“ Prototyp entwickelt. Für RPAS Missionen geeignete Umweltsensoren zur Erfassung von Wetter- und Luftgütedaten werden auf Grundlage eines im Projekt neu entwickelten standardisierten, modularen Sensorträgersystems in die RPAS Plattform integriert. Die Validierung der erfassten Umweltdaten und damit auch die Sensorkalibrierung erfolgt durch umfassende Referenzmessungen unserer österreichischen Projektpartner.

    Laufzeit Dezember/2013 - Juli/2018
    Projektleitung
  • Wolfgang Werth
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Christian Madritsch
  • Christoph Ungermanns
  • Angelika Voutsinas
  • Mario Wehr
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm TEMPUS
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
  • This project will enable the training and education of future Ukrainian trainers for automation engineers, maintenance engineers, process workers and students using non classic teaching methods such as learning by doing, remote and mobile teaching with innovative technologies as well as life long learning and the experience of the European universities. The idea of the project started from the fact that specialists at the ukrainian enterprises and students of technical specialities have the lack of knowledge in modern automation technologies (Industrial wire and wireless automation technologies widely used in EUcountries) and at the universities it is a lack of modern equipment. The opening of the hands-on training Centers in the profiling universities of the regions will generate great help in this direction.

    • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Fachhochschule Düsseldorf (Lead Partner)
    • Karel de Grote-Hogeschool
    • Universitat Politècnica de València
    • Automation Research Centre
    • Fraunhofer Institute for Industrial Engineering
    • Odessa National Polytechnic University
    • Odessa National Maritime Academy
    • Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
    • Donetsk National Technical University
    • Kharkiv national university of radioelectroniсs
    • Ministry of Education and Science of Ukraine
    Laufzeit Oktober/2012 - September/2014
    Projektleitung
  • Christoph Ungermanns
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Mechatronik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm LLP Transfer of Innovation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • European Commission
  • Im Projekt KOOPFLEX (SI-AT) wurden drei flexible Fertigungszellen gemeinsam mit unseren Partnern aus Slowenien und Österreich aufgebaut, in Betrieb genommen und ein Schulungsprogramm zur Ausbildung von Schülern, Studierenden und Mitarbeitern von KMUs entwickelt. Dieses speziell erarbeitete Training und Didaktikprogramm wird nun im Nachfolgeprojekt FLEXCELL (Lifelong Learning Programme) an Lehrende von Schulen in der Türkei (Urla) und Kroatien (Pula) weitervermittelt. Aufgrund des modularen Aufbaus der flexiblen Fertigungszelle der FH Kärnten kann einerseits ein Training an den einzelnen Komponenten stattfinden, andererseits aber auch der Prozess in seiner Gesamtheit betrachtet und geschult werden. Die räumliche Mobilität der Zelle ermöglicht es zudem, das gesamte System inklusive fast aller Prozessschritte im Hörsaal ungestört zu betreiben.

    • Solski Center Slovenske Konjice-Zrece
    • European Commission (Fördergeber/Auftraggeber)
    • FH Joanneum
    • HTL Wolfsberg
    • ROBOTEH d.o.o.
    • Industrial and craftsmen school Pula
    • Urla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
    Laufzeit Oktober/2011 - Jänner/2014
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm SI-AT Opertationelles Programm 2007-2013
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Im Projekt UL4C wurde ein Leichtbau-Chassis für ein Elektroauto konstruiert und ein Prototyp gefertigt. Gleichzeitig musste eine wirtschaftliche Lösung erarbeitet werden. Die Aufgabe der Fachhochschule Kärnten war es, die Crashbox zu entwickeln. Es wurden mehrere Entwicklungsvarianten mit Hilfe der Finiten-Elemente- Methode evaluiert und am eigenen Crash-Prüfstand getestet. Als besonders wichtig und herausfordernd hat sich die Abstimmung zwischen Crashbox und Chassis herausgestellt, damit auf den Autolenker eine gleichmäßige Bremswirkung ausgeübt wird. Am Projektende konnten optimierte Crashboxen aus Aluminiumlegierungen, aus Kohlefaserverbundwerkstoffen und aus Hybridwerkstoffen vorgelegt werden. Die Hybrid-Crashboxen wurden in das Chassis integriert.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    • W3C Wood Carinthian Competence Center
    • SZ-Oprema Ravne (Lead Partner)
    Laufzeit September/2010 - Oktober/2012
    Projektleitung
  • Christoph Ungermanns
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Thomas Klinger
  • Christian Madritsch
  • Christian Oswald
  • Mario Wehr
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm ETZ SI-AT Operationelles Programm 2007-2013
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • ÖROK
  • Several hundred SMEs in Slovenia + Carinthia are active in the field metal working and as automotive suppliers (=regional strength). These SMEs urgently need modern education in flexible automation and robotics, to secure their economic competitiveness in the future.The School of Zrece (Slov), as well as HTL in Wolfsberg and FH Kärnten in Villach (both in Carinthia) have existing educational programs in machinery and automation and can modernize their workshop infrastructure with reasonable financial effort, in order to systematically 1) educate students and employees and 2) support SMEs in their innovation projects.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Solski Center Slovenske Konjice-Zrece (Lead Partner)
    • ROBOTEH d.o.o.
    • HTL Wolfsberg
    Laufzeit Februar/2008 - Juni/2009
    Projektleitung
  • Andreas Pester
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Thomas Klinger
  • Pia Zupan-Angerer
  • Studiengang
  • Systems Engineering
  • The concrete project objectives are: The implementation of the innovative virtual laboratory for practical work with the professional training of mechatronics: the transfer of innovative virtual laboratory into the Slovenian environment, translation of the user interface, its adjustment for the needs of the e-course, and the specifically set target groups of users. The production of multimedia, interactive e-learning contents for the professional training of mechatronics.With the already prepared e-learning contents and the implementation of the virtual laboratory for practical work, an innovative, 40-hour e-course is going to be prepared and it is going to be carried out entirely via the Internet. The project purpose and objectives are directly oriented into the solving of the current imbalance between the offer and demand for the suitably qualified professionals in the field of mechatronics which was established in the preceding surveys. With the introduction of the e-course of mechatronics, which is going to assure an entirely new way of education of this profile, we are going to additionally educate (to gain the qualification or prequalification) in an innovative and efficient manner the employed and unemployed who have already completed their formal education, but experience their knowledge as not being sufficient enough due to the technological changes. Due to the fact that our education method enables the time and place independence with which it minimalizes the disturbances of the work processes in companies, it fulfils the demands that were stated in the surveys by the companies.

    Laufzeit Februar/2019 - Dezember/2021
    Projektleitung
  • Christina Paril
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Daniela Krainer
  • Sandra Lisa Lattacher
  • Elena Oberrauner
  • Johannes Oberzaucher
  • Johanna Plattner
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Michael Roth
  • Katja Steinhauser
  • Daniela Elisabeth Ströckl
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Medizintechnik
    Studiengang
  • Engineering und IT - Allgemein
  • Forschungsprogramm Interreg IV SI-AT
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Der Hauptoutput im Projekt REHA 2030 ist ein benutzergerechtes Dienstleistungsmodell für postklinische Heim-Rehabilitation von SchlaganfallpatientInnen und die Entwicklung der dafür erforderliche Technologieplattform (REHA Roboter, Internetplattform). Ganz besonders wird auf den Nachhaltigkeitsaspekt Wert gelegt und geeignete Projektstrukturen für die Projektverbreiterung vorbereitet unter anderem die Gründung der REHA International Alliance.
    Die Gemeinsame Herausforderung in der Programmregion ergibt sich aus dem aktuell stattfindenden demografischen Wandel, der zu einer Unterversorgung mit postklinischen Rehabilitationsmöglichkeiten für vor allem ältere SchlaganfallpatientInnen auf Slowenischer und auf Österreichischer Seite führt. Derzeitige Angebote sind vor allem in ruralen Gebieten zu gering ausgeprägt.
    Das übergeordnete Projektziel erfüllt die Forderung der Steigerung der F&I in technischen und wirtschaftlichen Schwerpunktsbereichen durch grenzübergreifende Zusammenarbeit relevanter Akteure insbesondere im Bereich Telerehabilitation.
    Vom Projekt profitieren Hochschulen und Universitäten, Unternehmen, KMU, die Öffentlichkeit und andere. Im Besonderen sind das folgende Personengruppen: SchlaganfallpatientInnen, klinisches Personal, TherapeutInnen, Wirtschaftstreibende, ForscherInnen sowie Studierende. Aktiv eingebunden werden darüber hinaus Peergruppen: Versicherungsagenturen, Betreiber von Datenmanagementsystemen, andere F&E Gruppen in der Programmregion und darüber hinaus.
    Das Projekt REHA 2030 baut auf ein innovatives Dienstleistungsmodell für Telerehabilitation auf und erreicht dies durch eine Bündelung von (a) technologisch wissenschaftliches Wissen (b) methodisches Wissen (c) Netzwerke der beteiligten Partner auf beiden Seite der Grenze.
    Hauptgründe für die Notwendigkeit der grenzübergreifenden Zusammenarbeit sind der erforderliche Kompetenzmix, die erforderliche Bi-Nationalität sowie die erhöhten Marktchancen.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit September/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Computer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Erasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge.

    Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: www.hzz.hr/default.aspx. Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries.

    TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions.

    STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries.

    TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.

    REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice.

    The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.

    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    Laufzeit Oktober/2018 - Dezember/2020
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ulf Erich Scherling
  • Dariia Strelnikova
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Geoinformatik
    Studiengang
  • Geoinformation
  • Forschungsprogramm Forschungskooperation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Verbund Hydro Power GmbH
  • Drohnengestützte Analysetools

    • Verbund Hydro Power GmbH (Fördergeber/Auftraggeber)

    Im Rahmen der fachhochschulinternen Ausschreibung für ein Forschungszentrum zum Thema „Applied Health and Active‐Aging Sciences und Alter/Altern“ wird im Folgenden die generelle inhaltliche Ausrichtung und geplante Struktur eines auf die angewandte Forschung spezialisierten Kompetenzzentrums („Institute for Applied Research on Ageing – IARA“) erläutert. Der Fokus richtet sich auf Forschungs‐ und Lösungsansätze, die die Herausforderungen und Potentiale einer sich verändernden und älterwerdenden Gesellschaft behandeln. In diesem Zusammenhang ist als Hintergrund die demographische Entwicklung zu sehen, welche wesentliche Auswirkungen auf beinahe alle Bereiche der Gesellschaft hat. Davon abgeleitetes Ziel des IARA ist die Verbesserung der sozialen, gesundheitlichen und ökonomischen Lage Älterer durch praxisnahe Forschung zu unterstützen und in beispielhaften Projekten zu fördern.

    • Fachhochschule Kärnten - Gemeinnützige Privatstiftung (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Februar/2019 - Dezember/2021
    Projektleitung
  • Christina Paril
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Daniela Krainer
  • Sandra Lisa Lattacher
  • Elena Oberrauner
  • Johannes Oberzaucher
  • Johanna Plattner
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Michael Roth
  • Katja Steinhauser
  • Daniela Elisabeth Ströckl
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Medizintechnik
    Studiengang
  • Engineering und IT - Allgemein
  • Forschungsprogramm Interreg IV SI-AT
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Der Hauptoutput im Projekt REHA 2030 ist ein benutzergerechtes Dienstleistungsmodell für postklinische Heim-Rehabilitation von SchlaganfallpatientInnen und die Entwicklung der dafür erforderliche Technologieplattform (REHA Roboter, Internetplattform). Ganz besonders wird auf den Nachhaltigkeitsaspekt Wert gelegt und geeignete Projektstrukturen für die Projektverbreiterung vorbereitet unter anderem die Gründung der REHA International Alliance.
    Die Gemeinsame Herausforderung in der Programmregion ergibt sich aus dem aktuell stattfindenden demografischen Wandel, der zu einer Unterversorgung mit postklinischen Rehabilitationsmöglichkeiten für vor allem ältere SchlaganfallpatientInnen auf Slowenischer und auf Österreichischer Seite führt. Derzeitige Angebote sind vor allem in ruralen Gebieten zu gering ausgeprägt.
    Das übergeordnete Projektziel erfüllt die Forderung der Steigerung der F&I in technischen und wirtschaftlichen Schwerpunktsbereichen durch grenzübergreifende Zusammenarbeit relevanter Akteure insbesondere im Bereich Telerehabilitation.
    Vom Projekt profitieren Hochschulen und Universitäten, Unternehmen, KMU, die Öffentlichkeit und andere. Im Besonderen sind das folgende Personengruppen: SchlaganfallpatientInnen, klinisches Personal, TherapeutInnen, Wirtschaftstreibende, ForscherInnen sowie Studierende. Aktiv eingebunden werden darüber hinaus Peergruppen: Versicherungsagenturen, Betreiber von Datenmanagementsystemen, andere F&E Gruppen in der Programmregion und darüber hinaus.
    Das Projekt REHA 2030 baut auf ein innovatives Dienstleistungsmodell für Telerehabilitation auf und erreicht dies durch eine Bündelung von (a) technologisch wissenschaftliches Wissen (b) methodisches Wissen (c) Netzwerke der beteiligten Partner auf beiden Seite der Grenze.
    Hauptgründe für die Notwendigkeit der grenzübergreifenden Zusammenarbeit sind der erforderliche Kompetenzmix, die erforderliche Bi-Nationalität sowie die erhöhten Marktchancen.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Oktober/2016 - August/2019
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Clarissa Becker
  • Alexander Berndt
  • Monika Decleva
  • Peter Harsanyi
  • Bernhard Heiden
  • Hannes Oberlercher
  • Michael Roth
  • Christoph Ungermanns
  • Mario Wehr
  • Robert WERNER
  • Alfred Wieser
  • Robert Winkler
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Interreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Das technologische Hauptziel des Projekts ist die Entwicklung einer Roboterzelle für das 3D-Drucken von Composite-, Leicht- undNatur-Materialien. Der Kern der Innovation ist die Adaptierung eines 6-achsigen Roboters mit einer Spritzgusstechnologie und einemFasermanipulator. Diese Technologie ermöglicht die Herstellung auch geometrisch komplexer Produkte mit höchstfestenLeichtbaumaterialien. Damit leistet das Projekt einen Beitrag zur allgemeinen Herausforderung des Programmgebiets, dergrenzübergreifende Zusammenarbeit zur Stärkung der Forschung und technologischen Entwicklung, Wettbewerbsfähigkeit undInnovation durch synergistische Zusammenarbeit der Entwicklungsbeteiligten (Unternehmen, Forschungszentren und Hochschulen). Dasstrategische Projektziel ist, in vielversprechenden Bereichen des Maschinenbaus und der Robotertechnik die kompetentenEntwicklungspartner und das vorhandene Wissen im Programmbereich zu vereinen und den Transfer von Technologie zu verstärken.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit September/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Computer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Erasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge.

    Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: www.hzz.hr/default.aspx. Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries.

    TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions.

    STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries.

    TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.

    REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice.

    The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.

    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    Laufzeit Oktober/2018 - Mai/2019
    Projektleitung
  • Birgit Aigner-Walder
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Albert Luger
  • Johannes Oberzaucher
  • Robert Ofner
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Öffentliche Wirtschaft
    Studiengänge
  • Medizinische Informationstechnik
  • Wirtschaft
  • Forschungsprogramm benefit_IKT der Zukunft: Demografischer Wandel als Chance
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • EvAAL2 zielt darauf ab, konkrete Messinstrumente für die Evaluierung der Wirkungen von AAL-Lösungen zu entwickeln, wobei der Fokus auf drei konkrete Anwendungsbereiche gelegt wird. Die entwickelten Instrumente zeichnen sich durch einen ganzheitlichen Zugang, d.h. die Einbeziehung subjektiver, institutioneller und gesellschaftlicher Aspekte, und hohe Praktikabilität aus, um die Anwendung in der Praxis zu motivieren und eine Vergleichbarkeit der Bewertung von AAL-Produkten und -Dienstleistungen zu gewährleisten. Zur Sicherung qualitativer Standards sind mehrere Feedbackschleifen (u.a. durch Einbeziehung von StakeholderInnen, ExpertInnen und quantitativer Pretests) vorgesehen.

    Laufzeit Oktober/2018 - Dezember/2020
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ulf Erich Scherling
  • Dariia Strelnikova
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Geoinformatik
    Studiengang
  • Geoinformation
  • Forschungsprogramm Forschungskooperation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Verbund Hydro Power GmbH
  • Drohnengestützte Analysetools

    • Verbund Hydro Power GmbH (Fördergeber/Auftraggeber)

    Im Rahmen der fachhochschulinternen Ausschreibung für ein Forschungszentrum zum Thema „Applied Health and Active‐Aging Sciences und Alter/Altern“ wird im Folgenden die generelle inhaltliche Ausrichtung und geplante Struktur eines auf die angewandte Forschung spezialisierten Kompetenzzentrums („Institute for Applied Research on Ageing – IARA“) erläutert. Der Fokus richtet sich auf Forschungs‐ und Lösungsansätze, die die Herausforderungen und Potentiale einer sich verändernden und älterwerdenden Gesellschaft behandeln. In diesem Zusammenhang ist als Hintergrund die demographische Entwicklung zu sehen, welche wesentliche Auswirkungen auf beinahe alle Bereiche der Gesellschaft hat. Davon abgeleitetes Ziel des IARA ist die Verbesserung der sozialen, gesundheitlichen und ökonomischen Lage Älterer durch praxisnahe Forschung zu unterstützen und in beispielhaften Projekten zu fördern.

    • Fachhochschule Kärnten - Gemeinnützige Privatstiftung (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Februar/2019 - Dezember/2021
    Projektleitung
  • Christina Paril
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Daniela Krainer
  • Sandra Lisa Lattacher
  • Elena Oberrauner
  • Johannes Oberzaucher
  • Johanna Plattner
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Michael Roth
  • Katja Steinhauser
  • Daniela Elisabeth Ströckl
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Medizintechnik
    Studiengang
  • Engineering und IT - Allgemein
  • Forschungsprogramm Interreg IV SI-AT
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Der Hauptoutput im Projekt REHA 2030 ist ein benutzergerechtes Dienstleistungsmodell für postklinische Heim-Rehabilitation von SchlaganfallpatientInnen und die Entwicklung der dafür erforderliche Technologieplattform (REHA Roboter, Internetplattform). Ganz besonders wird auf den Nachhaltigkeitsaspekt Wert gelegt und geeignete Projektstrukturen für die Projektverbreiterung vorbereitet unter anderem die Gründung der REHA International Alliance.
    Die Gemeinsame Herausforderung in der Programmregion ergibt sich aus dem aktuell stattfindenden demografischen Wandel, der zu einer Unterversorgung mit postklinischen Rehabilitationsmöglichkeiten für vor allem ältere SchlaganfallpatientInnen auf Slowenischer und auf Österreichischer Seite führt. Derzeitige Angebote sind vor allem in ruralen Gebieten zu gering ausgeprägt.
    Das übergeordnete Projektziel erfüllt die Forderung der Steigerung der F&I in technischen und wirtschaftlichen Schwerpunktsbereichen durch grenzübergreifende Zusammenarbeit relevanter Akteure insbesondere im Bereich Telerehabilitation.
    Vom Projekt profitieren Hochschulen und Universitäten, Unternehmen, KMU, die Öffentlichkeit und andere. Im Besonderen sind das folgende Personengruppen: SchlaganfallpatientInnen, klinisches Personal, TherapeutInnen, Wirtschaftstreibende, ForscherInnen sowie Studierende. Aktiv eingebunden werden darüber hinaus Peergruppen: Versicherungsagenturen, Betreiber von Datenmanagementsystemen, andere F&E Gruppen in der Programmregion und darüber hinaus.
    Das Projekt REHA 2030 baut auf ein innovatives Dienstleistungsmodell für Telerehabilitation auf und erreicht dies durch eine Bündelung von (a) technologisch wissenschaftliches Wissen (b) methodisches Wissen (c) Netzwerke der beteiligten Partner auf beiden Seite der Grenze.
    Hauptgründe für die Notwendigkeit der grenzübergreifenden Zusammenarbeit sind der erforderliche Kompetenzmix, die erforderliche Bi-Nationalität sowie die erhöhten Marktchancen.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Dezember/2013 - Juli/2018
    Projektleitung
  • Wolfgang Werth
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Christian Madritsch
  • Christoph Ungermanns
  • Angelika Voutsinas
  • Mario Wehr
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm TEMPUS
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
  • This project will enable the training and education of future Ukrainian trainers for automation engineers, maintenance engineers, process workers and students using non classic teaching methods such as learning by doing, remote and mobile teaching with innovative technologies as well as life long learning and the experience of the European universities. The idea of the project started from the fact that specialists at the ukrainian enterprises and students of technical specialities have the lack of knowledge in modern automation technologies (Industrial wire and wireless automation technologies widely used in EUcountries) and at the universities it is a lack of modern equipment. The opening of the hands-on training Centers in the profiling universities of the regions will generate great help in this direction.

    • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Fachhochschule Düsseldorf (Lead Partner)
    • Karel de Grote-Hogeschool
    • Universitat Politècnica de València
    • Automation Research Centre
    • Fraunhofer Institute for Industrial Engineering
    • Odessa National Polytechnic University
    • Odessa National Maritime Academy
    • Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
    • Donetsk National Technical University
    • Kharkiv national university of radioelectroniсs
    • Ministry of Education and Science of Ukraine
    Laufzeit Oktober/2016 - August/2019
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Clarissa Becker
  • Alexander Berndt
  • Monika Decleva
  • Peter Harsanyi
  • Bernhard Heiden
  • Hannes Oberlercher
  • Michael Roth
  • Christoph Ungermanns
  • Mario Wehr
  • Robert WERNER
  • Alfred Wieser
  • Robert Winkler
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Interreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Das technologische Hauptziel des Projekts ist die Entwicklung einer Roboterzelle für das 3D-Drucken von Composite-, Leicht- undNatur-Materialien. Der Kern der Innovation ist die Adaptierung eines 6-achsigen Roboters mit einer Spritzgusstechnologie und einemFasermanipulator. Diese Technologie ermöglicht die Herstellung auch geometrisch komplexer Produkte mit höchstfestenLeichtbaumaterialien. Damit leistet das Projekt einen Beitrag zur allgemeinen Herausforderung des Programmgebiets, dergrenzübergreifende Zusammenarbeit zur Stärkung der Forschung und technologischen Entwicklung, Wettbewerbsfähigkeit undInnovation durch synergistische Zusammenarbeit der Entwicklungsbeteiligten (Unternehmen, Forschungszentren und Hochschulen). Dasstrategische Projektziel ist, in vielversprechenden Bereichen des Maschinenbaus und der Robotertechnik die kompetentenEntwicklungspartner und das vorhandene Wissen im Programmbereich zu vereinen und den Transfer von Technologie zu verstärken.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit September/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Computer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Erasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge.

    Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: www.hzz.hr/default.aspx. Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries.

    TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions.

    STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries.

    TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.

    REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice.

    The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.

    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    Laufzeit Oktober/2018 - Mai/2019
    Projektleitung
  • Birgit Aigner-Walder
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Albert Luger
  • Johannes Oberzaucher
  • Robert Ofner
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Öffentliche Wirtschaft
    Studiengänge
  • Medizinische Informationstechnik
  • Wirtschaft
  • Forschungsprogramm benefit_IKT der Zukunft: Demografischer Wandel als Chance
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • EvAAL2 zielt darauf ab, konkrete Messinstrumente für die Evaluierung der Wirkungen von AAL-Lösungen zu entwickeln, wobei der Fokus auf drei konkrete Anwendungsbereiche gelegt wird. Die entwickelten Instrumente zeichnen sich durch einen ganzheitlichen Zugang, d.h. die Einbeziehung subjektiver, institutioneller und gesellschaftlicher Aspekte, und hohe Praktikabilität aus, um die Anwendung in der Praxis zu motivieren und eine Vergleichbarkeit der Bewertung von AAL-Produkten und -Dienstleistungen zu gewährleisten. Zur Sicherung qualitativer Standards sind mehrere Feedbackschleifen (u.a. durch Einbeziehung von StakeholderInnen, ExpertInnen und quantitativer Pretests) vorgesehen.

    Laufzeit Oktober/2018 - Dezember/2020
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ulf Erich Scherling
  • Dariia Strelnikova
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Geoinformatik
    Studiengang
  • Geoinformation
  • Forschungsprogramm Forschungskooperation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Verbund Hydro Power GmbH
  • Drohnengestützte Analysetools

    • Verbund Hydro Power GmbH (Fördergeber/Auftraggeber)

    Im Rahmen der fachhochschulinternen Ausschreibung für ein Forschungszentrum zum Thema „Applied Health and Active‐Aging Sciences und Alter/Altern“ wird im Folgenden die generelle inhaltliche Ausrichtung und geplante Struktur eines auf die angewandte Forschung spezialisierten Kompetenzzentrums („Institute for Applied Research on Ageing – IARA“) erläutert. Der Fokus richtet sich auf Forschungs‐ und Lösungsansätze, die die Herausforderungen und Potentiale einer sich verändernden und älterwerdenden Gesellschaft behandeln. In diesem Zusammenhang ist als Hintergrund die demographische Entwicklung zu sehen, welche wesentliche Auswirkungen auf beinahe alle Bereiche der Gesellschaft hat. Davon abgeleitetes Ziel des IARA ist die Verbesserung der sozialen, gesundheitlichen und ökonomischen Lage Älterer durch praxisnahe Forschung zu unterstützen und in beispielhaften Projekten zu fördern.

    • Fachhochschule Kärnten - Gemeinnützige Privatstiftung (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Dezember/2013 - Juli/2018
    Projektleitung
  • Wolfgang Werth
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Christian Madritsch
  • Christoph Ungermanns
  • Angelika Voutsinas
  • Mario Wehr
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm TEMPUS
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
  • This project will enable the training and education of future Ukrainian trainers for automation engineers, maintenance engineers, process workers and students using non classic teaching methods such as learning by doing, remote and mobile teaching with innovative technologies as well as life long learning and the experience of the European universities. The idea of the project started from the fact that specialists at the ukrainian enterprises and students of technical specialities have the lack of knowledge in modern automation technologies (Industrial wire and wireless automation technologies widely used in EUcountries) and at the universities it is a lack of modern equipment. The opening of the hands-on training Centers in the profiling universities of the regions will generate great help in this direction.

    • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Fachhochschule Düsseldorf (Lead Partner)
    • Karel de Grote-Hogeschool
    • Universitat Politècnica de València
    • Automation Research Centre
    • Fraunhofer Institute for Industrial Engineering
    • Odessa National Polytechnic University
    • Odessa National Maritime Academy
    • Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
    • Donetsk National Technical University
    • Kharkiv national university of radioelectroniсs
    • Ministry of Education and Science of Ukraine
    Laufzeit November/2014 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ingmar Bihlo
  • Melanie Erlacher
  • Ulf Erich Scherling
  • Hermann Sterner
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Umweltforschung
    Studiengänge
  • Geoinformation
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm COIN Kooperation und Netzwerke - 7. Ausschreibung, Nr. 845951
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • Das Kooperations- und Netzwerkprojekt “Remotely Piloted Aircraft Multi Sensor System (RPAmSS)“ beschäftigt sich mit der Entwicklung, Anwendung und quantitativen Validierung eines zivilen, kostengünstigen unbemannten fliegenden Multisensorsystems für die hochauflösende Erfassung von multidimensionalen Umweltdaten.

    Es werden die Anwendungsmöglichkeiten für die langfristige Überwachung dynamischer Flussumgebungen und meteorologischer Wetter- und Luftgütedaten nach wissenschaftlichen Qualitätskriterien quantitativ untersucht. Grundlage für die Multisensorintegration ist eine robuste, flexible und professionelle Fixed-Wing RPAS Plattform.
    Eine sensorische Kernkomponente dieses neuen RPAmSS ist eines der weltweit kleinsten und leichtesten Kamerasysteme für die multitemporale Erfassung von Hyperspektraldaten. Wir erarbeiten neue raum-zeitliche Analysemethoden für das Monitoring von biotischen und abiotischen Flussumgebungen. Für die Erfassung von dynamischen Wetter- und Luftgütedaten in der meteorologischen Grenzschicht wird ein neuer „Proofof- Concept“ Prototyp entwickelt. Für RPAS Missionen geeignete Umweltsensoren zur Erfassung von Wetter- und Luftgütedaten werden auf Grundlage eines im Projekt neu entwickelten standardisierten, modularen Sensorträgersystems in die RPAS Plattform integriert. Die Validierung der erfassten Umweltdaten und damit auch die Sensorkalibrierung erfolgt durch umfassende Referenzmessungen unserer österreichischen Projektpartner.

    Laufzeit Oktober/2016 - August/2019
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Clarissa Becker
  • Alexander Berndt
  • Monika Decleva
  • Peter Harsanyi
  • Bernhard Heiden
  • Hannes Oberlercher
  • Michael Roth
  • Christoph Ungermanns
  • Mario Wehr
  • Robert WERNER
  • Alfred Wieser
  • Robert Winkler
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Interreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Das technologische Hauptziel des Projekts ist die Entwicklung einer Roboterzelle für das 3D-Drucken von Composite-, Leicht- undNatur-Materialien. Der Kern der Innovation ist die Adaptierung eines 6-achsigen Roboters mit einer Spritzgusstechnologie und einemFasermanipulator. Diese Technologie ermöglicht die Herstellung auch geometrisch komplexer Produkte mit höchstfestenLeichtbaumaterialien. Damit leistet das Projekt einen Beitrag zur allgemeinen Herausforderung des Programmgebiets, dergrenzübergreifende Zusammenarbeit zur Stärkung der Forschung und technologischen Entwicklung, Wettbewerbsfähigkeit undInnovation durch synergistische Zusammenarbeit der Entwicklungsbeteiligten (Unternehmen, Forschungszentren und Hochschulen). Dasstrategische Projektziel ist, in vielversprechenden Bereichen des Maschinenbaus und der Robotertechnik die kompetentenEntwicklungspartner und das vorhandene Wissen im Programmbereich zu vereinen und den Transfer von Technologie zu verstärken.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit September/2017 - August/2020
    Projektleitung
  • Robert Hauser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Marius Laux
  • Reinhard Tober
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Computer Integrated Manufacturing (CIM)
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Erasmus+: KA2 CIEGP, Strategic Partnerships
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Agency for Mobility and EU Programmes
  • CONTEXT OF THE PROJECT VET in EU is facing the need of constant adaptation to the modernization of technologies in global economy. According to European Commission communication “A new skills agenda for Europe” (2016), 40% of European employers have difficulty to find people with the skills they need to grow and innovate. Vocational professions have to be in line with technological and digital progress in industry and economy, which requires modernization of VET through using innovative methods and pedagogic approaches. This includes adaptation of school curricula to the requirements of labor market, education of teachers and educators for the transfer of knowledge and new technologies skills, use of modern technologies and ICT in school practicums, and education based both on theoretical learning and on practical knowledge.

    Vocational education and training institutions need to modernize to be in line with technological progress and new ICT. Contemporary high school education system requires development of student’s skills and qualifications for the use of modern technologies during and after completion of education. Also, traditional teaching and improperly equipped school laboratories do not meet the needs of the increasingly demanding labor market.In Croatia, according to the “Program of development of VET system 2016-2020, one of the priorities in VET is improvement of the relevance of VET in relevance to the labor market, through modernization and development of new approaches and methodologies, because most of curriculums and programs are irrelevant and outdated. Given that school curricula do not meet the needs of the labor market, and that a large number of young people after completing high school face unemployment and difficult employability, the goal of the Region of Istria in this project is to develop innovative processes and increase the quality of education in vocational education, especially in technical areas. Croatian Employment Service based on data from the labor market in July 2016, established as a shortage of higher education programs in the following technical sciences: electrical engineering, computing and engineering (information: www.hzz.hr/default.aspx. Therefore, we should make efforts to appeal these occupations even before the secondary school through the modernization of the curriculum and the use of the most modern technology, which will help young people to more easily find a job or further education in colleges.In the document “Vocational education and training for better skills, growth and jobs” (2012), EC stated that focusing on VET excellence by the National, Local and Regional Authorities will directly contribute to the Europe 2020 strategy. VET providers, employers from economy and industry, National, Local and Regional authorities and employment offices together will contribute to establishment of system that will respond to the labor market needs. In addition, cooperation on European level between regions with different backgrounds and experiences in VET, will significantly contribute to the improvement of VET systems through exchange of practice and selection of models that have proven successful in implementation. This project should be carried out transnationally because it will compare the practices of vocational education in four countries (Croatia, Poland, Lithuania and Austria) and, working together, project partnership composed of regional governments, vocational schools and research centers, will find the best model of use of modern 3D technologies in in VET, which will be usable after the project in vocational institutions in mentioned countries.

    TARGET GROUPS are students, school teachers and regional authorities in 4 regions.

    STUDENTS need to gain skills and qualifications, which will make them employable right after they finish high school education. To be able to learn about 3D technologies before they finish the school, the school practicums have to be well equipped for them to learn to use modern technologies and to be able to apply them in real working situations. Through the exchange during mobilities, students will gain international experience working with their peers from other partner countries.

    TEACHERS have to be up-to-date with new technologies and well prepared to transfer knowledge to their students, which implies constant education about the technological progress, and about methodologies and tools which are used in contemporary enterprises and industries.

    REGIONAL AUTHORITIES participating in this project have different background and experience in VET so the purpose of this project is to compare the practices of the use of modern technologies in VET and to encourage the Regional authorities to be more active in the modernization of VET, basing on the examples of good practice.

    The project will also encourage regions and schools to further build their capacities in cooperation on common objectives.

    • Region of Istria (Lead Partner)
    • Agency for Mobility and EU Programmes (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Tehnička škola Pula
    • METRIS
    • Panevezio profesinio rengimo centras
    • Zespół Szkół nr 2 im. Jana Pawła II w Miechowie
    Laufzeit Dezember/2013 - Juli/2018
    Projektleitung
  • Wolfgang Werth
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Christian Madritsch
  • Christoph Ungermanns
  • Angelika Voutsinas
  • Mario Wehr
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm TEMPUS
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency
  • This project will enable the training and education of future Ukrainian trainers for automation engineers, maintenance engineers, process workers and students using non classic teaching methods such as learning by doing, remote and mobile teaching with innovative technologies as well as life long learning and the experience of the European universities. The idea of the project started from the fact that specialists at the ukrainian enterprises and students of technical specialities have the lack of knowledge in modern automation technologies (Industrial wire and wireless automation technologies widely used in EUcountries) and at the universities it is a lack of modern equipment. The opening of the hands-on training Centers in the profiling universities of the regions will generate great help in this direction.

    • EACEA: The Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Fachhochschule Düsseldorf (Lead Partner)
    • Karel de Grote-Hogeschool
    • Universitat Politècnica de València
    • Automation Research Centre
    • Fraunhofer Institute for Industrial Engineering
    • Odessa National Polytechnic University
    • Odessa National Maritime Academy
    • Ivano-Frankivsk National Technical University of Oil and Gas
    • Donetsk National Technical University
    • Kharkiv national university of radioelectroniсs
    • Ministry of Education and Science of Ukraine
    Laufzeit November/2014 - Juli/2017
    Projektleitung
  • Gernot Paulus
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Karl-Heinrich Anders
  • Ingmar Bihlo
  • Melanie Erlacher
  • Ulf Erich Scherling
  • Hermann Sterner
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Umweltforschung
    Studiengänge
  • Geoinformation
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm COIN Kooperation und Netzwerke - 7. Ausschreibung, Nr. 845951
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • FFG - Österreichische Forschungsförderungsgesellschaft
  • Das Kooperations- und Netzwerkprojekt “Remotely Piloted Aircraft Multi Sensor System (RPAmSS)“ beschäftigt sich mit der Entwicklung, Anwendung und quantitativen Validierung eines zivilen, kostengünstigen unbemannten fliegenden Multisensorsystems für die hochauflösende Erfassung von multidimensionalen Umweltdaten.

    Es werden die Anwendungsmöglichkeiten für die langfristige Überwachung dynamischer Flussumgebungen und meteorologischer Wetter- und Luftgütedaten nach wissenschaftlichen Qualitätskriterien quantitativ untersucht. Grundlage für die Multisensorintegration ist eine robuste, flexible und professionelle Fixed-Wing RPAS Plattform.
    Eine sensorische Kernkomponente dieses neuen RPAmSS ist eines der weltweit kleinsten und leichtesten Kamerasysteme für die multitemporale Erfassung von Hyperspektraldaten. Wir erarbeiten neue raum-zeitliche Analysemethoden für das Monitoring von biotischen und abiotischen Flussumgebungen. Für die Erfassung von dynamischen Wetter- und Luftgütedaten in der meteorologischen Grenzschicht wird ein neuer „Proofof- Concept“ Prototyp entwickelt. Für RPAS Missionen geeignete Umweltsensoren zur Erfassung von Wetter- und Luftgütedaten werden auf Grundlage eines im Projekt neu entwickelten standardisierten, modularen Sensorträgersystems in die RPAS Plattform integriert. Die Validierung der erfassten Umweltdaten und damit auch die Sensorkalibrierung erfolgt durch umfassende Referenzmessungen unserer österreichischen Projektpartner.

    Laufzeit Oktober/2016 - August/2019
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Clarissa Becker
  • Alexander Berndt
  • Monika Decleva
  • Peter Harsanyi
  • Bernhard Heiden
  • Hannes Oberlercher
  • Michael Roth
  • Christoph Ungermanns
  • Mario Wehr
  • Robert WERNER
  • Alfred Wieser
  • Robert Winkler
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm Interreg SI-AT 2014-2022
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Das technologische Hauptziel des Projekts ist die Entwicklung einer Roboterzelle für das 3D-Drucken von Composite-, Leicht- undNatur-Materialien. Der Kern der Innovation ist die Adaptierung eines 6-achsigen Roboters mit einer Spritzgusstechnologie und einemFasermanipulator. Diese Technologie ermöglicht die Herstellung auch geometrisch komplexer Produkte mit höchstfestenLeichtbaumaterialien. Damit leistet das Projekt einen Beitrag zur allgemeinen Herausforderung des Programmgebiets, dergrenzübergreifende Zusammenarbeit zur Stärkung der Forschung und technologischen Entwicklung, Wettbewerbsfähigkeit undInnovation durch synergistische Zusammenarbeit der Entwicklungsbeteiligten (Unternehmen, Forschungszentren und Hochschulen). Dasstrategische Projektziel ist, in vielversprechenden Bereichen des Maschinenbaus und der Robotertechnik die kompetentenEntwicklungspartner und das vorhandene Wissen im Programmbereich zu vereinen und den Transfer von Technologie zu verstärken.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    Laufzeit Oktober/2011 - Jänner/2014
    Projektleitung
  • Franz Oswald Riemelmoser
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Leichtbau
    Studiengang
  • Maschinenbau-Leichtbau
  • Forschungsprogramm SI-AT Opertationelles Programm 2007-2013
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • ÖROK
  • Im Projekt UL4C wurde ein Leichtbau-Chassis für ein Elektroauto konstruiert und ein Prototyp gefertigt. Gleichzeitig musste eine wirtschaftliche Lösung erarbeitet werden. Die Aufgabe der Fachhochschule Kärnten war es, die Crashbox zu entwickeln. Es wurden mehrere Entwicklungsvarianten mit Hilfe der Finiten-Elemente- Methode evaluiert und am eigenen Crash-Prüfstand getestet. Als besonders wichtig und herausfordernd hat sich die Abstimmung zwischen Crashbox und Chassis herausgestellt, damit auf den Autolenker eine gleichmäßige Bremswirkung ausgeübt wird. Am Projektende konnten optimierte Crashboxen aus Aluminiumlegierungen, aus Kohlefaserverbundwerkstoffen und aus Hybridwerkstoffen vorgelegt werden. Die Hybrid-Crashboxen wurden in das Chassis integriert.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    • W3C Wood Carinthian Competence Center
    • SZ-Oprema Ravne (Lead Partner)
    Laufzeit Oktober/2012 - September/2014
    Projektleitung
  • Christoph Ungermanns
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Mechatronik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm LLP Transfer of Innovation
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • European Commission
  • Im Projekt KOOPFLEX (SI-AT) wurden drei flexible Fertigungszellen gemeinsam mit unseren Partnern aus Slowenien und Österreich aufgebaut, in Betrieb genommen und ein Schulungsprogramm zur Ausbildung von Schülern, Studierenden und Mitarbeitern von KMUs entwickelt. Dieses speziell erarbeitete Training und Didaktikprogramm wird nun im Nachfolgeprojekt FLEXCELL (Lifelong Learning Programme) an Lehrende von Schulen in der Türkei (Urla) und Kroatien (Pula) weitervermittelt. Aufgrund des modularen Aufbaus der flexiblen Fertigungszelle der FH Kärnten kann einerseits ein Training an den einzelnen Komponenten stattfinden, andererseits aber auch der Prozess in seiner Gesamtheit betrachtet und geschult werden. Die räumliche Mobilität der Zelle ermöglicht es zudem, das gesamte System inklusive fast aller Prozessschritte im Hörsaal ungestört zu betreiben.

    • Solski Center Slovenske Konjice-Zrece
    • European Commission (Fördergeber/Auftraggeber)
    • FH Joanneum
    • HTL Wolfsberg
    • ROBOTEH d.o.o.
    • Industrial and craftsmen school Pula
    • Urla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
    Laufzeit September/2010 - Oktober/2012
    Projektleitung
  • Christoph Ungermanns
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Thomas Klinger
  • Christian Madritsch
  • Christian Oswald
  • Mario Wehr
  • Wolfgang Werth
  • Pia Zupan-Angerer
  • Forschungsschwerpunkt Automatisierungstechnik
    Studiengang
  • Systems Engineering
  • Forschungsprogramm ETZ SI-AT Operationelles Programm 2007-2013
    Förderinstitution/Auftraggeber
  • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW)
  • ÖROK
  • Several hundred SMEs in Slovenia + Carinthia are active in the field metal working and as automotive suppliers (=regional strength). These SMEs urgently need modern education in flexible automation and robotics, to secure their economic competitiveness in the future.The School of Zrece (Slov), as well as HTL in Wolfsberg and FH Kärnten in Villach (both in Carinthia) have existing educational programs in machinery and automation and can modernize their workshop infrastructure with reasonable financial effort, in order to systematically 1) educate students and employees and 2) support SMEs in their innovation projects.

    • ÖROK (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (BMWFW) (Fördergeber/Auftraggeber)
    • Solski Center Slovenske Konjice-Zrece (Lead Partner)
    • ROBOTEH d.o.o.
    • HTL Wolfsberg
    Laufzeit Februar/2008 - Juni/2009
    Projektleitung
  • Andreas Pester
  • Projektmitarbeiter/innen
  • Thomas Klinger
  • Pia Zupan-Angerer
  • Studiengang
  • Systems Engineering
  • The concrete project objectives are: The implementation of the innovative virtual laboratory for practical work with the professional training of mechatronics: the transfer of innovative virtual laboratory into the Slovenian environment, translation of the user interface, its adjustment for the needs of the e-course, and the specifically set target groups of users. The production of multimedia, interactive e-learning contents for the professional training of mechatronics.With the already prepared e-learning contents and the implementation of the virtual laboratory for practical work, an innovative, 40-hour e-course is going to be prepared and it is going to be carried out entirely via the Internet. The project purpose and objectives are directly oriented into the solving of the current imbalance between the offer and demand for the suitably qualified professionals in the field of mechatronics which was established in the preceding surveys. With the introduction of the e-course of mechatronics, which is going to assure an entirely new way of education of this profile, we are going to additionally educate (to gain the qualification or prequalification) in an innovative and efficient manner the employed and unemployed who have already completed their formal education, but experience their knowledge as not being sufficient enough due to the technological changes. Due to the fact that our education method enables the time and place independence with which it minimalizes the disturbances of the work processes in companies, it fulfils the demands that were stated in the surveys by the companies.

    Verwenden Sie für externe Referenzen auf das Profil von Pia Zupan-Angerer folgenden Link: www.fh-kaernten.at/mitarbeiter/?person=p.zupan-angerer
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